Formula 1

Muistatko Kimi Räikkösen tylyt lähtöpassit Ferrarilta? Kuittasi silloin miljoonien kipurahat

Julkaistu:

Formula
Ferrari pani Kimi Räikkösen pihalle ensimmäisen kerran jo 2009.
Kimi Räikkösen lähtö Ferrarilta tämän kauden jälkeen vaikuttaa olevan vahvistusta vaille. Jatkosopimusta ei näytä heruvan, ja Räikkösen kohtelua on ihmetelty laajalti erityisesti Suomessa.

Mutta on sitä osattu ennenkin. Räikkönen nimittäin sai tylyt lähtöpassit Ferrarilta jo 2009.

Syyskuussa 2009 Ferrari ilmoitti, että Räikkösen sopimus puretaan kesken sopimuskauden, eikä tämä aja tallin autolla enää vuonna 2010.

Räikkösellä oli vuoden 2010 kattava sopimus taskussaan, mutta se purettiin. Ferrari otti suomalaispilotin tilalle espanjalaistähti Fernando Alonson.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Omituisen tilanteesta teki se, että Räikkönen oli vasta syyskuussa 2008 solminut Ferrarin kanssa vuoteen 2010 ulottuvan sopimuksen.

”Onko Alonso parempi?”

Räikkösen ikimuistoinen maailmanmestaruus Ferrarilla 2007 oli tuolloin tuoreessa muistissa. Irtisanomisen hetkellä ihmeteltiin, että näinkö Ferrari kohtelee mestarikuljettajaansa?

Räikkösen tulostaso oli ailahdellut mestaruuden jälkeen, ja hänen motivaatiotaan epäiltiin. Silti yleinen käsitys on, että Räikkösen irtisanomiseen vaikutti eniten Ferrarin suursponsori, espanjalainen Santander, joka ajoi vahvasti Alonsoa Räikkösen paikalle.

Irtisanomisen yhteydessä Ferrari kiitteli tiedotteessaan Räikköstä ”hedelmällisestä yhteistyöstä”.


Tiedotteen julkistamisen jälkeen Räikkönen marssitettiin seuraavassa GP-kilpailussa Japanissa lehdistön ja tv-kameroiden eteen. Tässä tilanteessa Räikkönen vaikutti olevan oman standardinsa mukaan poikkeuksellisen hämillään. Hymyä ja naurahduksiakin lohkesi, mutta ne tuntuivat väkinäisiltä.

Räikköseltä muun muassa kysyttiin, onko Alonso parempi kuljettaja kuin hän? Räikkönen vastasi, että jokainen F1-kuljettaja pitää itseään parhaana. Räikkönen myös totesi tuntevansa omat kykynsä ja sanoi olevansa tyytyväinen niihin. Lisäksi hän vakuutti motivaationsa olevan kunnossa.

Räikkönen väisteli kysymykset sopimuksen purun syystä. Hän kehotti toimittajia kysymään asiasta tallilta. Ferrarin sikariporras ei tyhjentävästi Räikkösen lähdön syitä avannut.

Muhkeat kipurahat

Räikkönen ei joutunut lähtemään Ferrarilta ilman mittavia kipurahoja. Saksalaisen Auto Motor und Sport -lehden mukaan Ferrari osti Räikkösen ulos sopimuksesta ja maksoi hänelle 17 miljoonaa euroa siitä, ettei hän ajanut seuraavalla kaudella minkään muun F1-tallin autolla. Jos hän olisi ajanut, Ferrarin maksama korvaus olisi ollut ”vain” kymmenen miljoonaa euroa.

Lue lisää: Kimi Räikkönen on tienannut ajamalla satojen miljoonien omaisuuden – tähän kaikkeen hän on rahansa käyttänyt

Ferrarin lähtöpassien jälkeen Räikkösen kerrottiin neuvotelleen paluusta McLarenin F1-talliin. Lopulta hän kuitenkin päätyi rallin MM-sarjaan kahden vuoden ajaksi.

F1-sarjaan Räikkönen palasi Lotuksen väreissä kaudeksi 2012. Ferrarille hän palasi 2014 juuri Alonson tallitoveriksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt