Formula 1

Kommentti: Jotain järkeä F1-rangaistuksiin – olisiko tämä paras systeemi?

Julkaistu:

Formula 1
F1-moottoreihin liittyviä rangaistussääntöjä olisi jo vihdoin syytä muuttaa, kirjoittaa Ilta-Sanomien moottoriurheilutoimittaja Janne Aittoniemi.
Ilpo Ilomantsista on tavallinen duunari ja kova formulafani. Hän on joutunut paiskimaan ylitöitä saadakseen rahat kokoon ensimmäistä F1-matkaansa varten. Ilpo haluaisi nähdä suosikkikuljettajansa Valtteri Bottaksen taistelevan voitosta Spa-Francorchampsin maineikkaalla radalla.

Kun Ilpo saapuu perjantaiaamuna Span rata-alueelle, hän kuulee, että Bottaksen autoon vaihdetaan niin paljon moottoriosia, että tämä joutuu lähtemään kisaan takarivistä.

Ilpo pettyy pahoin. Hän tajuaa välittömästi, ettei Bottaksella ole enää käytännössä mahdollisuuksia voittoon. Myös lauantaipäivä on osittain pilalla, koska aika-ajoilla ei ole mitään merkitystä Mercedeksen suomalaiskuljettajan lähtöpaikkaan.

Kun Ilpo saapuu väsyneenä ja pari tonnia köyhempänä Belgiasta kotiin, samoihin aikoihin 15-vuotias Matthew Melbournesta odottelee Australiassa isänsä kanssa ensimmäistä Euroopan-matkaansa. Matthew ajaa kartingia, ja hänen suuri idolinsa on Australian F1-tähti Daniel Ricciardo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Matkan ehdoton kohokohta pitäisi olla pääsy Monzan legendaariselle radalle kannustamaan Ricciardoa ensi sunnuntaina ajettavassa Italian GP:ssä. Kaksi viikonloppulippua pääkatsomoon lähelle lähtöruutuja on hankittu jo puoli vuotta aiemmin. Ne ovat maksaneet yhteensä yli tuhat euroa.

Lentokentällä Matthew kuitenkin näkee älypuhelimestaan uutisen, jonka mukaan Red Bull on päättänyt vaihtaa tällä viikolla Ricciardon auton moottorin. Se tietää suurta lähtöruuturangaistusta ja merkitsee sitä, ettei Ricciardolla käytännössä ole Monzassa mahdollisuuksia taistella palkintosijasta.

Matthew on erittäin pettynyt. Hänestä tuntuu siltä, että Euroopan-reissu on jo osittain pilalla, vaikka lentokone ei ole vielä edes noussut Tullamarinen kentältä Melbournessa.

Se oli kuvitteellinen tarina, mutta tuollaisia pettymyksiä F1-sarja saattaa tällä hetkellä tarjota faneille moottoreihin liittyvien järjettömien rangaistusten takia.

Rangaistuksia tulee paljon lisää

Kahdeksan F1-kilpailua on vielä jäljellä. Loppukauden aikana lähtöruuturangaistuksia tulee koko ajan lisää, koska tallit eivät mitenkään pysy sääntöjen määräämässä moottorikiintiössä.

On surkea tilanne, kun oikeaa lähtöjärjestystä ei aina saada varmuudella selville edes muutamia tunteja ennen starttia.

Viime vuosina moottorisääntöjä on kiristetty jatkuvasti. Sillä on yritetty vähentää tallien kuluja, mutta on käynyt kuten ennenkin: säästyneet rahat on tuhlattu muihin kehityskohteisiin.

Viime kaudella jokainen kuljettaja sai käyttää neljää moottoria ilman rangaistuksia. Tällä kaudella sallitaan enää kolme polttomoottoria, turboa ja lämpöenergiaa keräävää MGU-H-yksikköä sekä vain kaksi akkua, jarruenergiaa kierrättävää MGU-K:ta ja elektroniikan ohjausyksikköä.

Milloin F1-säännöissä mennään niin pitkälle, että koko kilpailukaudesta pitää selviytyä yhdellä moottorilla?

Tallipäälliköillä, kuljettajilla ja faneilla on nykyisestä tilanteesta monenlaisia mielipiteitä. Osa tallipomoista on sitä mieltä, että moottoriosien ja vaihdelaatikon vaihtamisista ei pitäisi jakaa rangaistuksia lainkaan, koska tallihan jo kärsii ja joutuu maksamaan siitä, jos jokin osa hajoaa.

Ohituksia toki nähdään hieman enemmän, kun joku kärkitallien kuljettajista pudotetaan kauas paalupaikalta. Ferrarin ja Mercedeksen vauhti on kuitenkin yleensä niin paljon parempaa kuin muilla, että niillä pystyy ohittelemaan aika helposti ja nousemaan lähelle kärkeä huonoistakin lähtöasemista. Bottas osoitti sen viimeksi sunnuntaina noustuaan Belgiassa lähtöruuturangaistuksensa jälkeen 17. ruudusta neljänneksi.

Tallipisteitä pois?

Paras ja oikeudenmukaisempi vaihtoehto nykyiselle huonolle rangaistussysteemille olisi tallipisteiden vähentäminen. Sillä rangaistaisiin nimenomaan tallia eikä kuljettajaa.

Tallipisteiden vähentäminen voisi olla isokin rangaistus, koska kauden päätyttyä palkintorahoja jaetaan valmistajien sarjan sijoitusten perusteella.

Formula ykköset on toki joukkuelaji, mutta kuljettajahan on yleensä syytön siihen, jos moottori tai vaihdelaatikko joudutaan vaihtamaan.

Valmistajien sarjan pisteitä olisi ehkä parempi vähentää saavutetuista pisteistä jonkinlaisen prosenttitaulukon mukaan. Sillä vältettäisiin myös se, että heikoimmat tallit päätyisivät miinuspisteille.

Jos moottoriosien kiintiö on pakko pitää yhtä pienenä kuin nykyisin, systeemiä voisi myös muuttaa edes niin, että lähtöruuturangaistukset olisivat pienempiä. Rangaistus moottoriosien vaihtamisesta voisi olla enintään kymmenen ruutua.

Sillä olisi positiivinen vaikutus myös aika-ajoihin. Rangaistuksensa suuruuden jo tietävät kuljettajat ajaisivat enemmän ja myös tosissaan tavoittelisivat hyvää aika-ajosijoitusta, jos takariviin joutuminen olisi varmuudella vältettävissä.

TARJOUS: Urheilulehti puoleksi vuodeksi

49,00 €/6 kk * (norm. 87 €)

Tilaa »
  • Painettu Urheilulehti viikoittain kotiin kannettuna
  • Kaikki tilausjakson aikana ilmestyvät kausioppaat, mm. Veikkausliiga

* Määräaikainen 6 kk:n tilaus, joka ei jatku automaattisesti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt