Formula 1

Superhidastettu video F1-kolarista näyttää, miten auto putoaa toisen ohjaamon ylle – näin hurjia voimia turvakaari kestää

Julkaistu:

formula 1
Sauberin Charles Leclerc säästyi vammoitta rajussa kolarissa Belgian Spassa. Asiaan auttoi F1-autoihin täksi kaudeksi tullut turvakaari.
Formula-autoihin tuli täksi kaudeksi uusi ominaisuus, kun kansainvälinen autourheiluliitto FIA päätti ottaa halo-turvakaaret käyttöön. Ohjaamon päälle rakennettu titaaninen turvakaari suojaa kuljettajien päitä, jotka muuten olisivat alttiita osumille.

Sunnuntaina Belgian osakilpailussa turvakaaren antamasta suojasta saatiin konkreettinen esimerkki. Heti kisan avauskierroksen ensimmäisessä mutkassa kolisi useamman auton välisessä joukkokolarissa.

Renault’n Nico Hülkenberg myöhästyi ensin jarrutuksessaan ja osui McLarenin Fernando Alonson perään. Törmäyksen jälkeen Alonson auto singahti ilmalentoon ja osui Sauberin Charles Leclercin auton päälle rajun näköisesti. Kaikkien kolmen kuljettajan kisa päättyi keskeytykseen.

Alonso kommentoi tilannetta tuoreeltaan BBC:lle. Hän kiitteli halo-turvakaarta siitä, ettei kolarissa käynyt mitään.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Lensin hänen (Leclercin) autonsa päälle, ja turvakaarten olemassaolo oli tänään todella hyvä asia, Alonso sanoi BBC:lle Autosportin mukaan.

Myös kauden 2016 maailmanmestari Nico Rosberg kommentoi vaarallista tilannetta ja lähetti kiitoksensa FIA:lle.

– Voimme lopettaa halo-keskustelun. Se säästää ihmishenkiä, mestaruuteen F1-uransa lopettanut saksalainen twiittasi.
Ilman turvakaarta Leclercille tosiaankin olisi voinut käydä todella pahasti. Ranskalaisen auton halo-kaaressa näkyi osumajälkiä onnettomuuden jälkeen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Parhaiten tilanteen vaarallisuus selviää Sky Sportsin Twitterissä julkaisemalta videolta. Hidastetussa videossa – tai superhidastuksessa, kuten videon yhteydessä kirjoitetaan – näkyy, kuinka Alonson auton pohja laskeutuu Leclercin ohjaamon päälle osuen turvakaareen.

Alonson McLaren kimpoaa Leclercin Sauberin turvakaaresta eteenpäin ja jatkaa matkaansa auton yli.
Turvakaaren tarkoituksena on pysäyttää mm. muita autoja, renkaita ja turvavallien osia, jotta ne eivät osuisi ohjaamossa olevan kuljettajan kypärään.

Halo-kaari kestäisi bussin

Turvakaaren kestämät voimat ovat valtavat. Suoraan ylhäältä päin kymmenisen kiloa painava halo-kaari kestää noin 116 kilonewtonin voimat. Mercedeksen teknisen johtajan James Allissonin mukaan se vastaa sitä, että kaaren päälle voisi laittaa jopa 12 tonnia painavan kaksikerroksisen bussin.

On laskelmoitu, että turvakaaren ansiosta kuljettajan säilyminen hengissä kolarista on 17 prosenttia todennäköisempää.

Turvakaari nousi keskusteluun ensimmäisen kerran vuonna 2015 Mercedeksen pyynnöstä. Nykyisen kaltaista mallia FIA on testannut vuodesta 2016.

17:stä tapaustutkimuksesta 15:ssä turvakaaresta oli hyötyä ja kahdessa tutkimuksen lopputulos oli sama kaarella tai ilman.

Turvakaaren käyttöönotto ei sen todistetusta turvallisuudesta huolimatta ollut läpihuutojuttu. Vielä vuosi sitten kuninkuusluokan autonvalmistajien äänestyksessä kymmenen tallia 11:stä äänesti turvakaaren käyttöönottoa vastaan.

Helmikuussa 2017 FIA:n järjestämässä kyselyssä 16:sta kuljettajasta seitsemän vastusti turvakaarta. Viisi puhui sen puolesta ja neljä ei osannut sanoa kantaansa.

Suurimpia huolenaiheita ovat olleet kuljettajien näkyvyyden heikkeneminen ja mahdollisen kuolleen kulman tuleminen kuskien näkökenttään. Nico Rosberg kuitenkin tyrmäsi vuonna 2016 väitteet näkökentän heikkenemisestä testattuaan turvakaarta.

– Se ei tuottanut lainkaan ongelmia. Yläosaa ei edes huomannut, Rosberg kommentoi tuolloin.

Toinen huolenaihe on ollut kuljettajien pääseminen nopeasti ulos autosta hätätilanteissa. Turvakaaren tultua pakolliseksi FIA muutti sääntöä, jonka mukaan kuljettajan on päästävä ulos ohjaamosta viidessä sekunnissa. Uuden säännön mukaan sen on tapahduttava seitsemässä sekunnissa.

Turvakaaren pelättiin myös tekevän F1-autoista rumempia. Ulkonäköhaitatkaan eivät estäneet FIA:a tekemästä turvakaarista pakollisia kuluvaksi kaudeksi.

Lähteet: ESPN, Firstpost, Formula 1

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt