Formula 1

Lisää paljastuksia Kimi Räikkösen varikko-onnettomuudesta – uskomatonta sekoilua, virheitä tehtiin toisensa perään!

Julkaistu:

Formula 1
Viime sunnuntaina ajettiin Kiinassa, mutta Kimi Räikkösen varikko-onnettomuuden syistä edellisessä kisassa Bahrainissa on paljastunut vielä lisää yksityiskohtia.
Ferrari on jakanut muille talleille selvityksen, mitä Kimi Räikkösen pahasti epäonnistuneen toisen varikkopysähdyksen aikana oikeasti tapahtui toissa sunnuntaina ajetussa Bahrainin F1-kisassa. Sillä italialaistalli on pyrkinyt todistamaan, ettei sillä ole käytössä mitään sääntöjen vastaista varikkostoppijärjestelmässään.

Mekaanikko, joka yritti irrottaa vasenta takapyörää, ei ollut yksin syyllinen. Hänen virheestään koko tapahtumaketju kuitenkin käynnistyi.

Mekaanikko ei ensin saanut mutterinväännintä kunnolla paikalleen, mutta hän ehti painaa aukaisupainiketta. Sitten hän yritti uudelleen, mutta teki toisen virheen ja muutti vahingossa mutteripyssyn pyörimissuuntaa. Mutteri lähti kiristymään, vaikka se olisi pitänyt avata.

Ferrarin systeemi tulkitsi koko sähläyksen niin, että mutteri oli avattu, kiristetty ja paikoillaan. Sensori oletti, että takapyörä oli vaihdettu, mutta vielä senkään jälkeen Räikkösen edessä olleen valon ei olisi pitänyt vaihtua punaisesta vihreäksi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Koko varikkopysähdystä valvonut mekaanikko painoi kuitenkin nappia, jolla valo vaihtuu vihreäksi. Hän oli sellaisessa paikassa, josta ei nähnyt kunnolla auton vasenta takakulmaa. Auton takana ollut tunkkimieskään ei huomannut sitä, ettei toista takapyörää vaihdettu lainkaan.


Italialaismekaanikko Francesco Cigarini, jonka oli tarkoitus asentaa uusi takarengas paikalleen, loukkasi onnettomuudessa vasemman jalkansa, kun Räikkönen päästettiin lähtemään liikkeelle liian aikaisin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt