Formula 1

Tallipomo käärmeissään ”aivan sekopäisestä” sääntömuutoksesta – F1-pomo ärähti takaisin

Julkaistu:

formula 1
FIA:n pomo Jean Todt ei innostunut F1-tallin moottorisääntökritiikistä.
Formula 1 -sarjan voimanlähdesäännöt muuttuvat jälleen ensi kaudeksi. Tallit saavat käyttää enää kolmea viime kauden neljän sijaan. Kun määrä ylittyy, saa talli normaaliin tapaan lähtöruuturangaistuksia.

Asia on suututtanut F1:n talliväen, sillä vaikka moottorien luotettavuus on kasvanut merkittävästi viime vuosina, niin tiukempi rajoitus voi johtaa entistä suurempaan rangaistusten määrään. Merkittävin vastaväittäjä on ollut Red Bull .

– Minusta se on aivan sekopäistä. Meillä meni tälläkin kaudella kuusi voimanlähdettä. Määrän tippuminen säännöissä neljästä kolmeen on ihan pöljää, Red Bullin tallipomo Christian Horner kihisi marraskuussa Channel 4:n haastattelussa.

Entinen Ferrarin tallipäällikkö, nykyisin kansainvälisen autourheiluliitto FIA:n puheenjohtajana toimiva Jean Todt lyttäsi tallien viimeisenkin toivon paluusta 2017 rajaan. Hän antoi tiukan muistutuksen rutisijoille.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Tämä ei ole mikään uusi juttu. Jo vuosia sitten päätettiin, että näin käy 2018, Todt vastasi napakasti.

– Tämä asia on jo päätetty. Jotkut jopa ajattelevat, että miksi ei mennä yhdellä moottorilla koko kautta.

Todtin mukaan sääntömuutos vaatisi tallien sataprosenttisen yksimielisyyden, eikä niin tule tapahtumaan. Ferrarin puheenjohtaja Sergio Marchionne lyttäsi Hornerin ajatuksen muuttaa sääntöjä. Hornerkin joutui myöntämään, että kaudelle 2018 sääntömuutos olisi siis mahdoton, koska Ferrari ainakin vastustaisi sitä.

– Lähtöruuturangaistuksia tulee todella paljon ensi vuonna. Olisi todella surkeaa, jos mestaruus ratkeaisi niihin. 21 kisaa kolmella moottorilla on ihan pähkähullua, Horner alleviivasi.

Todtin mukaan F1:llä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin tiukasti rajoittaa voimanlähteiden määrää. Kun mitään rajoituksia ei ollut, niin pienillä talleilla ei ollut varaa asiakasmoottoreihin.

– Helppoa ratkaisua ei ole. Jos mitään ei tehdä, niin moottorit ovat taas kalliimpia. Ei FIA:lle ole ongelma, jos moottoreita saisi olla rajaton määrä. Se olisi ongelma talleille, Todt muistutti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt