Formulaguru Adrian Newey avautuu riipaisevasti Ayrton Sennan kuolemasta – ”Tulen aina tuntemaan olevani osaksi vastuussa” - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Formulaguru Adrian Newey avautuu riipaisevasti Ayrton Sennan kuolemasta – ”Tulen aina tuntemaan olevani osaksi vastuussa”

Ayrton Senna kuoli traagisesti Imolan mustana viikonloppuna.

Ayrton Senna johti letkaa turva-auton takana Imolassa 1994. Senna ajoi kilpailun kuudennella kierroksella, toisella kierroksella turva-auton poistumisen jälkeen, kohtalokkaasti ulos.

5.11.2017 12:13

Kolminkertaisen maailmanmestarin Ayrton Sennan elämä päättyi 34-vuotiaana vapunpäivänä 1994.

Senna ajoi kohtalokkaasti ulos Imolan moottoriradan kovavauhtisessa Tamburello-mutkassa.

Ulosajon syytä ei ikinä ole onnistuttu sataprosenttisesti selvittämään.

Vaihtoehtoja on käytännössä kaksi. Joko auton ohjaustanko petti eikä Senna voinut enää ohjata autoaan, tai sitten brasilialainen teki ajovirheen. Ohjaustanko oli Sennan ulosajon jälkeen hajonnut, mutta siitä ei ole päästy yksimielisyyteen, hajosiko se ennen vai jälkeen seinäosuman.

Vaikea auto

Williamsin FW16-auto oli nopea, mutta vaikeasti hallittava ja ajettava. Sen suunnittelija Adrian Newey ja tallin tekninen johtaja Patrick Head saivat Italiassa syytteet kuolemantuottamuksesta.

Vuonna 2005 syytteistä vapautettu Newey avautuu traagisesta tapahtumasarjasta tuoreessa elämäkertakirjassaan How to Build a Car.

Auton ohjaustankoon oli tehty kilpailun alla muutoksia.

– Riippumatta siitä, aiheuttiko ohjaustanko ulosajon tai ei, sitä faktaa ei pääse karkuun, että se oli huonosti suunniteltu. Sitä ei olisi ikinä pitänyt päästää autoon, Newey sanoo kirjassaan ranskalaissivusto F1i.comin mukaan.

– Olin yksi johtavista henkilöistä tiimissä, joka suunnitteli auton, jossa hieno mies kuoli.

Newey sanoo tuntevansa eniten syyllisyyttä siitä, että hän ”sössi” auton aerodynamiikan kanssa.

Ajoavut oli kielletty kauden alla, ja Neweyn suunnittelema auto oli vaikeasti hallittavissa ja epävakaa.

– Ayrton yritti tehdä autolla asioita, joihin se ei kyennyt.

Patrick Head (vas.) ja Adrian Newey (oik.) menossa oikeuskäsittelyyn 15.4.1997. Head todettiin myöhemmin oikeudessa syylliseksi Sennan auton ohjaustangon hajoamiseen ja siitä aiheutuneeseen ulosajoon, mutta rikos oli Italian lakien mukaan vanhentunut.

Senna oli keskeyttänyt myös kauden kaksi ensimmäistä kisaa. Brasiliassa Senna spinnasi itselleen epätyypillisesti kisasta ulos kakkospaikalta, Tyynenmeren GP:ssä Japanin Aidassa brassi keskeytti Mika Häkkisen ajettua hänen perään startissa.

Vastuuntunto

Newey on aiemmin epäillyt myös rengasrikon mahdollisuutta. Hän pyörittelee kirjassaan ulosajon syyksi myös ajovirhettä ja Sennan ottamaa sisämutkan pomppuista ajolinjaa aerodynaamisesti vaikeasti hallittavalla autolla.

– Tulen aina tuntemaan olevani osaksi vastuussa Ayrtonin kuolemasta, mutta en syyllisyyttä, Newey sanoo.

Senna menehtyi massiivisiin päävammoihin. Auton eturenkaan tukivarsi tunkeutui brasilialaisen kypärän läpi hänen päähänsä.

Jos tukivarsi olisi mennyt joitakin senttejä toiseen suuntaan, olisi Senna todennäköisesti noussut omin voimin autostaan. Hänen kehonsa säilyi päätä lukuun ottamatta vahingoittumattomana ulosajosta.

Ayrton Senna 1960–1994

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?