Formula 1

Verstappenin rangaistus oli täysin ansaittu – kaksi asiaa Räikkösestä ja Ferrarista jäi kohutilanteen varjoon

Julkaistu:

kommentti
Max Verstappenin rangaistus oli ansaittu, mutta isoin ongelma on nykyisissä kilparadoissa, kirjoittaa Tommi Koivunen.
Max Verstappenin saama rangaistus Yhdysvaltojen GP:ssä oli täysin ansaittu, vaikka valitukset tietynlaisesta linjattomuudesta ovat ymmärrettäviä.

Moni kuljettaja kävi kisan aikana valkoisten rataviivojen ulkopuolella, mutta on kuitenkin täysin eri asia ajaa mutkassa leveäksi kuin oikaista sisäkautta Verstappenin lailla – ja ohittaa samalla toinen auto.

Kukaan muu ei kisan aikana tehnyt samaa temppua, ei ainakaan tv-kuvissa nähtyjen tilanteiden perusteella.

Suurin syy radassa

Koko keskustelun kannalta olennaisin ongelma on kuitenkin nykypäivän kilparadoissa. Kaikilla uusilla radoilla on isot ns. turva-alueet. Lewis Hamilton tiivisti asian erinomaisesti Sky Sportsin lähetyksessä nähtyään tilanteen videolta:
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Tämä on nykypäivän ratojen ongelma. Miksi tuossa ei ole ruohoa? Normaalisti kukaan ei aja tuosta, mutta jos siinä olisi ollut ruohikkoa, hän (Verstappen) ei olisi ajanut siitä. Etenkin nuoren sukupolven kuskit kokeilevat tuollaisia asioita mielellään, mutta ei noin voi tehdä, Hamilton linjasi.

Hän lisäsi kaipaavansa vanhojen aikojen ratoja, jolloin ulos radalta ajaessaan joutui aina maksamaan hintaa. Hamilton ei todellakaan ole yksin mielipiteensä kanssa.

Jos ratojen ulkopuolella ei olisi ylimääräistä tilaa, ei joka kisaviikonloppuna tarvitsisi erikseen arpoa, missä mutkissa saa ajaa leveäksi ja missä ei. Linja on hakusessa.

Rumaa puhetta

Verstappen muuten kutsui hollantilaismediassa yhtä kisatuomaria mongooliksi, eli suoraan suomennettuna mongoliksi. Hollantilaisslangissa sana on myös slangisana Downin syndroomaiselle tai yksinkertaisesti ”idiootille”.

Hollannin kieli ja kirosanakulttuuri ovat erikoisia ja erilaisia kuin monessa muussa maassa. Suosittuja kirosanoja ovat esimerkiksi kanker (syöpä) ja tering (tuberkuloosi) sekä monet muut sairaudet – ja haukkumasanana saatetaan käyttää vaikkapa kankerlijeriä eli syöpäpotilasta.

Myös englanninkielisessä haastattelussaan Verstappen haukkui kisatuomaristoon kuuluneen Garry Connollyn idiootiksi – sanomatta australialaista nimeltä.

FIA:n linjattomuudesta kertoo sekin, ettei Verstappenille ole kerrottu tulevan kielenkäytöstään jälkiseuraamuksia. Kun Sebastian Vettel viime syksynä Meksikossa lyttäsi kilpailunjohtaja Charlie Whitingin, ilmoitti FIA tuomitsevansa jyrkästi ruman kielenkäytön kisajärjestäjiä ja -tuomareita kohtaan. FIA ilmoitti tuolloin vievänsä tulevaisuudessa vastaavanlaiset asiat ratkaistavaksi FIA:n kansainväliseen tuomioistuimeen.

Isä Jos Verstappen, 45, tunnetaan ympäri Euroopan kartingratatojen ja kaikkialla F1-sirkuksessa todella kuumaverisenä ja kiistanalaisena persoonana. Twitterissä mouhonnut Verstappen muun muassa väitti FIA:n olevan Ferrarin puolella. Maranellossa muistetaan varmasti nämäkin asiat siinä vaiheessa, kun poika on seuraavan kerran vapailla markkinoilla ja ilman sopimusta.

Räikkösen suoritus jäi pimentoon

Verstappenin ohituksen takia pari asiaa Kimi Räikkösen kilpailusta jäi varsin vähälle huomiolle.

Ensinnäkin Räikkönen ajoi parhaan kisansa vähään aikaan. Suomalainen oli varsinkin kisan loppua kohden tallitoveriaan Sebastian Vetteliä selvästi iskukykyisempi. Vettel joutui muuttamaan taktiikkaansa ja tekemään toisen varikkopysähdyksen.

Vettel otti tuoreilla renkailla kiinni Räikkösen, joka antoi liki välittömästi tietä MM-kamppailussa yhä teoreettisesti mukana olevalle saksalaiselle.

Ferrarin ykköstykin Vettelin suorittaminen kisan viimeisillä kierroksilla olikin sitten heikkoa.

Vettel ei päässyt Räikköstä kunnolla karkuun, vaan ajoi reilun sekunnin päässä suomalaisesta hidastaen Räikkösen vauhtia. Viimeisellä kierroksella saksalainen vielä hidasti vauhtiaan ja yritti antaa suomalaiselle imuapua – mutta epäonnistui täysin, eikä Räikkönen saanut edes avattavaa takasiipeä DRS:ää käyttöönsä.

Mikäli Verstappen olisi onnistunut puhtaassa ohituksessa tai rangaistusta ei olisi tullut, Ferrari olisi taas kerran voinut syyttää itseään pisteiden möhlimisestä.


Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt