Formula 1

Mika Salolla selvä mielipide Räikkösen asemasta: ”Se alkukausi oli niin s******* huono”

Julkaistu:

formula 1
Mika Salo ymmärtää täysin sen, että Ferrarit tulivat Unkarissa maaliin Sebastian Vettelin johdolla.
Ferrarin Kimi Räikkönen jäi sunnuntaina Unkarin GP:ssä toiseksi, vaikka oli kilpailussa tallitoveriaan Sebastian Vetteliä nopeampi.

Asetelma oli sikäli Räikköselle tuttu, että hän on sijoittunut Unkarissa jo kuudesti toiseksi. Kimi on nyt kolme kertaa jäänyt Unkarissa voittajalle alle sekunnin.

Sebastian Vettel ajoi voittoon, vaikka hänen Ferrarinsa ohjauksessa oli vikaa. Räikkönen oli selvästi nopeampi, mutta Unkarissa on liki mahdotonta ohittaa. Talli ei käskenyt Vetteliä päästämään nopeampaansa ohi, vaikka Mercedeksen hopeanuolet ajoivat Ferrareita kovaa kiinni.

Entinen F1-kuski Mika Salo alleviivaa, ettei kisassa ollut mitään ihmeellistä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Vettel piti sellaista vauhtia, etteivät Mersut saaneet kiinni. Ei siinä ollut mitään ihmeellistä. Minkä takia Vettelin olisi pitänyt päästää Kimi ohi? Jos tilanne olisi ollut toinen päin, en tiedä, olisiko Kimi sitten päästänyt Vetteliä. Ferrari teki ihan okei, formula ykköset ovat tiimiurheilua edelleen, Salo sanoo Ilta-Sanomille.

Räikkönen oli hieman pettynyt kakkossijaan, mutta hymyili kuitenkin kilpailun jälkeen ja korosti tallin erinomaisen tuloksen merkitystä. Räikkönen, 37, tuntuu tiimipelaajana hyväksyneen roolinsa kakkoskuljettajana.

– Ero kasvoi jo alkukaudesta niin isoksi, että Kimin on vähän niin kuin pakko hyväksyä se. Se alkukausi oli niin saatanan huono, että Vettel pääsi pitkälle karkuun, Salo sanoo.

Suomalainen on viime aikoina parantanut otteitaan rutkasti. Kahdessa viime kisassa hän on vauhdillisesti ollut Vettelin tasolla, jopa nopeampi.

– Kimiä parempaa kakkoskuskia ei löydy tai voi olla. Kimi vetää helvetin hienosti ja pystyy voittamaan kisoja, jos pääsee aika-ajoissa Vettelin edelle, Salo uskoo.

Vaikka Ferrarilla on selkeämmin ykkös- ja kakkoskuskit, tallimääräyksiä Unkarissa käytti kärkitiimeistä vain Mercedes. Lewis Hamilton päästettiin Valtteri Bottaksen edelle jahtaamaan Ferrareita. Kun Hamilton ei onnistunut ohittamaan Räikköstä, hän päästi Bottaksen kisan viimeisessä mutkassa takaisin kolmanneksi.

– Oli tosi kunnioitettavaa, että Hamilton antoi kolmossijan takaisin, vaikka taistelee maailmanmestaruudesta.

– Yllätyin todella paljon. Se osoitti Hamiltonista jotain ihan muuta, kuin mitä on aikaisemmin kuviteltu, Salo sanoo.

Salo ajoi itse Ferrarin kakkoskuskina kuuden kisan ajan vuonna 1999 Eddie Irvinen apulaisena. Silloin peli oli härskimpää kuin nykypäivänä.

Esimerkiksi Salon menestyksellä Belgiassa ei ollut tallille väliä. Hänen tehtävänsä oli hidastaa Williamsin Ralf Schumacheria, jotta Irvine ehti edelle. Salo ajoi Schumacherin edellä kolme sekuntia hitaampia kierroksia kuin olisi pystynyt. Williamsin silloinen tekninen pomo Patrick Head kävi kuumana kuin hellankoukku ja haukkui Ferrarin pystyyn.

– Tein sen, mitä käskettiin. Se oli vain mun duuni, joka kerrottiin ennen kuin ajoin metriäkään siinä tiimissä. Kun Eddie ei voittanut mestaruutta, jälkikäteen se vähän harmitti, että annoin yhden voiton ja ehkä pari podiumiakin ohi suun. Olisin saanut paljon parempiakin sijoituksia.

Ferrarin historian ensimmäinen suomalaiskuski on yhä ylpeä siitä, miten ajoi maranellolaistallissa.

– Näytin tiimilleni, että olen yhtä nopea tai nopeampi kuin Eddie, joka taisteli mestaruudesta. Kun minulla oli vehkeet, pääsin näyttämään sen. Ferrari näki sen, ja niin näki moni muukin.

TARJOUS: Urheilulehti puoleksi vuodeksi

49,00 €/6 kk * (norm. 87 €)

Tilaa »
  • Painettu Urheilulehti viikoittain kotiin kannettuna
  • Kaikki tilausjakson aikana ilmestyvät kausioppaat, mm. Veikkausliiga

* Määräaikainen 6 kk:n tilaus, joka ei jatku automaattisesti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt