”Bottas on huomannut, että supertähti Hamiltonkin on lyötävissä” – Räikköselle kritiikkiä F1-kauden aloituksesta

Julkaistu:

FORMULA 1
F1-kausi on puolivälissä. Ilta-Sanomat valitsi kuskeista viisi suurinta onnistujaa ja epäonnistujaa.

Onnistujat

1. Sebastian Vettel, Ferrari

Nelinkertainen maailmanmestari Vettel alitti odotukset viime kaudella, mutta on tänä vuonna palannut omalle tasolleen. Ferrarin paluu voittajatalliksi on kiistatta hyvin paljon myös Vettelin ansiota. Saksalainen on kovalla työllä ja ajotaidoillaan ottanut Ferrarin ykköskuskin aseman.

Maranellon miehet haluavat Vettelistä mestarin, ja se näkyy taktiikkapäätöksissä. Hän on voittanut kolme kisaa ja johtanut sarjaa avauskisasta asti. Vettelin MM-johto suli kuitenkin Silverstonessa lähes kokonaan rengasrikon takia.

2. Lewis Hamilton, Mercedes

Hamilton haki Kreikasta Mykonosin saaren rantabaareista vauhtia Silverstoneen. Hän biletti alkuviikolla ja dominoi sitten kotiradallaan aika-ajoja ja kisaa viikonloppuna.


Välillä Hamiltonilla on ollut yllättävän suuria vaikeuksia saada renkaita toimimaan, mutta hän on silti pysynyt hyvin mukana MM-taistelussa. Hamilton on voittanut neljä kisaa ja häikäissyt jälleen muutaman kerran aika-ajosuorituksillaan. Hän on lähtenyt tänä vuonna jo kuudesti paalupaikalta. Hamilton on enää yhden paalun päässä Michael Schumacherin 68 paalupaikan ennätyksestä.

3. Valtteri Bottas, Mercedes

Bottas on hyödyntänyt hienosti Mercedeksen tarjoaman mahdollisuuden. Hän toipui nopeasti Shanghaissa sattuneesta aloittelijamaisesta ajovirheestä.

Ennen tätä kautta Bottaksella ei ollut paljon kokemusta F1-kisan kärkipaikalla ajamisesta. Hän osoitti Sotshissa ja Red Bull Ringillä, että pystyy pitämään johtoaseman kovan paineen alla. Bottaksen itseluottamus on kasvanut koko ajan, kun hän on huomannut, että supertähti Hamiltonkin on lyötävissä.

Bottaksella on voittoja ja paalupaikkoja jo kaksi, ja lisää tulee loppukaudella. Hän olisi vain kahdeksan pisteen päässä MM-sarjaa johtavasta Vettelistä, jos ei olisi keskeyttänyt Barcelonassa turbon hajottua.

4. Esteban Ocon, Force India

Kauden komeetta. Hienoja suorituksia ja pistenikkarointia Force Indian autolla. Ocon on jäänyt pisteittä vain yhdessä kisassa, Monacon katuradalla.

Ocon on ajanut välillä hieman liiankin aggressiivisesti, mutta hän on laittanut rajusti kampoihin tallikaverilleen Sergio Perezille, jota myös pidetään hyvänä kuskina. Enää ei ole syytä ihmetellä sitä, että Ocon kukisti Max Verstappenin taistelussa F3-luokan Euroopan mestaruudesta 2014. Nuoren ranskalaisen osakkeet kuljettajamarkkinoilla ovat nousseet selvästi.

5. Nico Hülkenberg, Renault

Viidenneksi onnistujaksi voisi nostaa myös Daniel Ricciardon, mutta Hülkenberg on ollut tänä vuonna vielä Ricciardoa arvokkaampi kuljettaja omalle tallilleen. Renault’n alkukausi olisi ollut katastrofaalinen ilman luotettavaa saksalaiskuskia. Hülkenberg on tuonut Renault’lle kaikki 26 pistettä, jotka tallilla nyt on.

Vaikka Renault’lla ei ole vielä kovinkaan hyvää F1-autoa, Hülkenberg on nostanut sen aika-ajoissa kuudesti kärkikymmenikköön. Hän olisi jo kauan sitten ansainnut ensimmäisen palkintosijansa. Kyllä se vielä tulee.

Epäonnistujat



1. Jolyon Palmer, Renault

Heikoimman F1-kuljettajan lähtölaskenta on alkanut. Palmer on päässyt pyörimään GP-kuskina isänsä Jonathan Palmerin ja tämän liikemiesystävien rahoilla.

Väritön britti on liian hidas ja tekee paljon virheitä. Täytyy ihmetellä, miten hän pystyi voittamaan GP2-sarjan 2014.

Palmer on tappiolla tallikaverilleen Hülkenbergille aika-ajoissa 0–10 ja pisteissä 0–26. Toivottavasti ensi kaudella toista Renault’ta ajaa Robert Kubica.

2. Daniil Kvjat, Toro Rosso

”Ufan torpedo” oli joskus ihan hyväkin kuljettaja, mutta ei enää. Kuka vielä muistaa, että Kvjat keräsi Red Bullilla kaudella 2015 enemmän pisteitä kuin hänen silloinen tallikaverinsa Daniel Ricciardo. Nyt tallikaveri Carlos Sainzilla on 29 pistettä, mutta Kvjatilla vain neljä.

Venäläiskuljettajan kyvyt on nähty. Kvjat on liian usein mukana kolareissa, ja hänen suorituksensa ailahtelevat yhä liikaa. Kvjat ei ansaitsisi enää jatkosopimusta Toro Rossolta.

3. Marcus Ericsson, Sauber

Ruotsalaiskuski kurvailee jo neljättä kautta F1-autolla, mutta tekee yhä silloin tällöin aivan amatöörimäisiä ajovirheitä. Ericsson on esillä yleensä vain silloin, kun Sauber pyörii jossain todella kaukana ihanneajolinjoilta. Pisteitä ei Ericssonilla ole, eikä varmasti montaa tule.

Hänellä ei ole juuri mitään annettavaa formula ykkösille. Ericsson saa jatkaa sveitsiläistallissa ainoastaan siksi, koska sen uuden omistajayhtiön Longbow Financen omistaa Tetra Laval -konserni, jonka taustalla on ruotsalainen Raisingin perhe.

4. Kimi Räikkönen, Ferrari

Huonosti on mennyt, sillä kausi on vasta puolivälissä, mutta Räikkönen on jo käytännössä ulkona MM-taistelusta. Kymmenen vuotta sitten MM-tittelin voittanut Räikkönen on jo 79 pisteen päässä tallikaveristaan Vettelistä.


Vasta viime sunnuntaina Silverstonessa Räikkönen pääsi ensimmäisen kerran tällä kaudella maaliin ennen Vetteliä. Toki Ferrari on yleensä suunnitellut Vettelille näkyvästi paremman kisataktiikan. Räikkönen yltää vielä myös erittäin hienoihin suorituksiin, mutta selvästi harvemmin kuin parhaina vuosinaan. Vanhalta mestarilta olisi kiva vielä nähdä aggressiivisempaa ja röyhkeämpää ajamista.

5. Max Verstappen, Red Bull

On erikoista, että huippulahjakkaan ja erittäin nopean Verstappenin joutuu sijoittamaan alkukauden epäonnistujien joukkoon. Sarjan paras sadekelin kuski on kuitenkin keskeyttänyt viisi kisaa kymmenestä. Erityisesti Red Bullin autoon iskeneet monet tekniset viat ovat vieneet 19-vuotiaalta lentävältä hollantilaiselta paljon pisteitä.

Yleensä Verstappen on ollut tallikaveri Ricciardoa nopeampi, mutta silti australialaisella on peräti 60 pistettä enemmän ja yksi voittokin tältä kaudelta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt