Formula 1

F1-talli kohautti erikoisella autollaan – muistatko vielä nämä kummat menopelit?

Julkaistu:

F1
Formula 1:ssä on nähty erikoisia autoja vuosikymmenten aikana.
Formula 1 -talli Force India kohahdutti tiistaina uudella autollaan. Talli starttaa 2017-kauteen vaaleapunaisilla menopeleillä.

Hopeisilla ja pinkeillä raidoilla koristellun auton väritys juontaa juurensa uudesta sponsorisopimuksesta.



Jos kuva ei näy, katso se täältä.

Tallipäällikkö Vijay Mallya kertoi tallin tehneen pitkäaikaisen sopimuksen itävaltalaisen vesiteknologiaa kehittävän yrityksen kanssa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Tämä on suuri uutinen ja yksi 10-vuotisen historiamme suurimmista yhteistyösopimuksista. Uusi väritys viittaa tähän vahvaan uuteen yhteistyöhön.

Tallin kuljettajat Sergio Perez ja Esteban Ocon kilpailevat tulevalla kaudella vaaleanpunaisissa kypäröissä.

Ocon suhtautui väriin huumorilla. Hän twiittasi kuvan vaaleanpunaisesta pantterista auton julkistamisen jälkeen.



Jos kuva ei näy, katso se täältä.

Vaaleanpunainen auto ei ole kummallisinta, mitä formuloissa on nähty. F1-autot ovat nimittäin aiheuttaneet ihmetystä aiemminkin.

Ronnie Petersonin ajokki The March 711 sai lempinimen ”lentävä teetarjotin”. Etuosan muotoilu oli lyhytikäinen, mutta menestystä se ei pilannut. Peterson tuli MM-sarjassa toiseksi vuonna 1971, vaikkakaan ei voittanut ainoatakaan osakilpailua.


Luigi Collanin suunnittelema vuoden 1972 Eifelland Type 21 ei ollut sekään aivan tavanomainen auto. Kenties se juonsi juurensa Collanin, entisen kuvanveistäjän, epäluulosta kaikkea kulmikasta kohtaan. Alkuperäisessä mallissa oli muun muassa kuljettajan takaa nouseva pyöreä siiveke, mutta innovaatiot saivat kyytiä ennen kauden alkua. Lopulta vain keulan periskooppipeili jäi kuljettajan eteen. Auto oli mukana F1:ssä vain yhden kauden. Se kisasi 12 kertaa ja pääsi maaliin kuudesti.


Vuoden 1976 Ligier JS5 sai lempinimen ”Smurffimobiili” sekä muotoilunsa että värityksensä ansiosta. Takaosan torvi toimi tuuletusaukkona, mutta sen muhkeaa muotoa pienennettiin jo kauden kuudenteen osakilpailuun mennessä.



Jos kuva ei näy, katso se täältä.

Vuoden 1978 Brabham BT46B ssä oli jättimäinen tuuletin, joka veti ilmaa auton alta, niin että se ikään kuin imi itsensä kiinni tiehen. Kilpailijoiden mukaan se myös imi pikkukivet ja sylki ne ympäriinsä.

Niki Lauda voitti Ruotsin osakilpailun, mutta pitkän väännön jälkeen tuuletin kiellettiin, sillä se luokiteltiin vaaralliseksi. Lauda onnistui voittamaan vielä yhden osakilpailun sillä kaudella – ilman kiistanalaista tuuletinta.



Jos twiitti ei näy, katso se täältä.

Vuoden 1979 Ensign N179:n keulan jäähdytinpaneeli ei vakuuttanut ketään. Ruma keula esiteltiin kolmannessa osakilpailussa. Se myös hylättiin aika pian, mikä ainoastaan paransi auton vauhtia. Kausi ei kuitenkaan ollut millään lailla menestys.



Jos twiitti ei näy, katso se täältä.

Ralf Schumacherin ja Juan Pablo Montoyan ajama vuoden 2004 Williams FW26 ei ehkä ollut autona kaikkein rumin, mutta sen keula sai silti lempinimen ”mursun kuono”. Mallia muutettiin 12 osakilpailun jälkeen.

TARJOUS: Urheilulehti puoleksi vuodeksi

49,00 €/6 kk * (norm. 87 €)

Tilaa »
  • Painettu Urheilulehti viikoittain kotiin kannettuna
  • Kaikki tilausjakson aikana ilmestyvät kausioppaat, mm. Veikkausliiga

* Määräaikainen 6 kk:n tilaus, joka ei jatku automaattisesti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt