Formula 1

Red Bull -tallilta kova vaatimus F1:n ongelmasta – ”En pidä siitä”

Julkaistu:

Formula 1
Lewis Hamiltonin ja Max Verstappenin ajoliikkeet viime kilpailuissa ovat herättäneet paljon närää.
Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner ja kuljettaja Daniel Ricciardo haluavat eroon oikaisuista F1-kilpailuissa.

Talli tuohtui erityisesti Mercedesiä kiidättävän Lewis Hamiltonin liikkeestä Meksikon GP:ssä.

Siellä hän lukitsi pyöränsä ensimmäisessä mutkassa ja pääsi oikaisemaan nurmikon kautta toiseen mutkaan.

Samanlaisen tempun teki myös Ricciardon tallikaveri Max Verstappen myöhemmin samassa kilpailussa, mikä suututti erityisesti Sebastian Vettelin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Verstappen sai viiden sekunnin aikasakon oikaisustaan, mutta välittömän rangaistuksen puuttuminen raivostutti Ferrarilla.

Nyt Horner ja Ricciardo ovat antaneet omat näkemyksensä siitä, miten oikaisuista päästäisiin eroon: he haluavat korvata mutkat ympäröivät asvalttialueet jälleen soralla.

– Olen sora-alueiden suuri fani, sillä ne toimivat vahvasti ennaltaehkäisevinä kuljettajille, Ricciardo painotti Autosportin mukaan.

Aussikuljettaja muistutti, että kuljettaja menettää paljon enemmän aikaa soralle joutuessaan joutuu – eikä oikaiseminenkaan onnistu sitä kautta.

– Vaikka sora-alueesta pääsisi vielä läpi eikä menettäisi hurjasti aikaa, autoon ja renkaisiin jää vielä paljon soraa ja muuta. Sekin on tietynlainen rangaistus virheestä.


Ricciardon mielestä ulos ajamisesta pitää seurata kovempi rangaistus kuin se, että voi leikata hyväkuntoisen asfaltin läpi.

– En pidä siitä, että kuljettaja voi puolustaa asemaansa vetämällä renkaat lukkoon, tehdä virheen ja silti pitää paikkansa oikaisemalla. Lewis ei toiminut silloin ensimmäisessä mutkassa oikein.

F1-pomo Bernie Ecclestone ehdotti reunavallien palauttamista radoille.

Hornerin mielestä se on yksi mahdollinen ääripää, mutta oli enemmän kuljettajansa linjoilla.

– Sora-alueiden puolesta puhuu se, että jos niille joutuu, joko menettää paljon aikaa tai joutuu keskeyttämään.

– On yhä aivan liian tulkinnanvaraista, että oliko Maxin liike yhtään erilainen kuin Lewisin. Olemme koko ajan tuomariston tulkintojen varassa. Mutta jos auto ajautuisi soralle, niin se on jo itsessään kova hinta virheestä. Se on yksinkertaista.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt