Kimi Räikkönen tekee historiaa Ferrarilla - Formula 1 - Ilta-Sanomat

Kimi Räikkönen tekee historiaa Ferrarilla

Ferrarin suomalaiskuljettaja saavuttaa hienon rajapyykin.

Kimi Räikkönen

6.7.2016 12:58

Suomalaistähti Kimi Räikkösestä tulee viikonloppuna Britannian GP:ssä historian neljäs kuljettaja, joka on ajanut legendaarisella Ferrarilla pyöreät 100 F1-osakilpailua. Tarunhohtoinen Enzo Ferrarin perustama talli on formula ykkösten historian menestynein. Räikkönen on tallin viimeisin maailmanmestari ja Michael Schumacherin ohella ainoa, joka viimeisten 37 vuoden aikana voittanut tittelin Ferrarilla.

Aiemmin 100 GP-starttiin Ferrarilla ovat yltäneet Schumacher (181 kisaa Ferrarilla), Felipe Massa (139) ja Rubens Barrichello (104). Räikkönen nousee siis tämän kauden aikana vielä listan kolmanneksi ohi Barrichellon.

Räikkönen siirtyi Ferrarille kaudeksi 2007 ajettuaan toisessa huipputallissa McLarenilla 2002–2006. Maailmanmestaruuden ensimmäisellä kaudellaan Maranellossa voittanut suomalainen on Ferrarilla ajamistaan kisoista voittanut yhdeksän (uralla yhteensä 20). Paalupaikkoja on viisi (16), palkintosijoja 33 (84) ja kisan nopeimpia kierroksia 19 (42).

Kimi Räikkösen yhdeksän voittoa Ferrarilla:

1. kisa Ferrarilla, Australian GP 2007: Tuli Michael Schumacherin korvaajaksi schumimaisella ajolla. Räikkönen starttasi paalupaikalta ja kontrolloi kisaa lähdöstä maaliin.8. kisa Ferrarilla, Ranskan GP 2007: Tahmeasti jatkunut debyyttikausi Ferrarilla kääntyi parempaan suuntaan Ranskassa. Lähdössä kolmosruudusta kakkoseksi ohi Lewis Hamiltonin. Ohitti Felipe Massan varikkostopeilla.9. kisa Ferrarilla, Britannian GP 2007: Upea voitto tiukan taistelun jälkeen. Aikakaudelle tyypillisesti kisa käytiin varikkostoppien yhteydessä. Räikkönen paukutti kovia kierrosaikoja, joilla löi McLarenit.14. kisa Ferrarilla, Belgian GP 2007: Räikkösen uran kolmas voitto suosikkiradallaan. Paalupaikalta lähtenyt Räikkönen kontrolloi kisaa startista maaliin Massan edellä.16. kisa Ferrarilla, Kiinan GP 2007: Vahva ajo sateen sekoittamassa kisassa. Hamilton ja McLaren mokasivat legendaarisesti niin, että englantilainen ajoi loppuunkuluneilla renkailla ulos varikkotiellä. Suomalaisen voitto piti mestaruushaaveen elossa.17. kisa Ferrarilla, Brasilian GP 2007: Startissa kakkoseksi ohi Hamiltonin. Räikkösen ei edes tarvinnut yrittää ohittaa kisaa johtanutta Massaa. Oli selvää, että varikkotaktiikka pelataan suomalaisen eduksi. Räikkönen otti johtopaikan toisilla varikkostopeilla, ajoi viimeisellä stintillä kisan nopeimman kierroksen ja juhli maalissa MM-titteliä.19. kisa Ferrarilla, Malesian GP 2008: Toisesta ruudusta startannut Räikkönen nousi Massan ohi taas varikkokäynneillä. Brassi keskeytti myöhemmin spinniin. ”Helppo” voitto selvällä erolla seuraaviin.21. kisa Ferrarilla, Espanjan GP 2008: Ylivoimainen esitys. Paalupaikalta kisan hallintaa startista maaliin. MM-johtajan kausi kääntyi tämän jälkeen alamäkeen.47. kisa Ferrarilla, Belgian GP 2009: Mahtava temppu surkealla Ferrarilla. Tallikaverina ajanut Luca Badoer oli viimeinen aika-ajoissa ja kisassa. Räikkönen nousi lähdössä kuudennesta ruudusta kakkoseksi. Radalle tuli starttikolarien jälkeen turva-auto, jonka jälkeen suomalainen ohitti Giancarlo Fisichellan. Fisichella hiillosti koko kisan ajan, mutta Räikkönen kesti KERSin avustuksella.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?