Formula 1

Mitä ensimmäisestä F1-testiviikosta voidaan päätellä? IS analysoi

Julkaistu:

Formula 1
Kaksi tallia erottui muista ensimmäisellä testiviikolla.

Kärkikaksikko

Mercedes

Uusi Mercedes W07 on nopea, helppo ajettava ja toimii hienosti jarrutuksissa. Barcelonan radalla hopeanuoli hämmästytti ennen kaikkea kestävyydellään. Lewis Hamilton ja Nico Rosberg ajoivat huikeita kilometrimääriä, mutta auto ei hajonnut millään.

Mercedes ei lähde hakemaan huippuaikoja myöskään ensi viikon testeissä kahdella pehmeimmällä kumiseoksella. Sen ei ilmeisesti tarvitse. Se kertoo todella kovasta itseluottamuksesta.


Ferrari

Italialaistallin uusi auto sai paljon kehuja Kimi Räikköseltä ja Sebastian Vetteliltä, jonka haltuun jäi viikon kovin kierrosaika. Vauhti oli hyvää, mutta tekniset viat alkoivat hieman huolestuttaa.

Kolmena testipäivänä neljästä Ferrari SF16-H seisoi pitkään varikolla. Huhuja liikkui vaihdelaatikkoviasta. Talli vahvisti ongelmat polttoainejärjestelmässä.

Torstaina Räikkönen ajoi pehmeimmillä renkailla kärkiajan, mutta menetti paljon ajoaikaa, koska jäähdytin piti vaihtaa.

Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ylempi keskikasti

Red Bull

Punainen härkä vaikuttaa viime kautta vahvemmalta. Auton runko on jälleen erittäin hyvä ja Red Bullin autossa TAG Heueriksi nimetty Renault’n moottori on parempi kuin viime vuonna.

Daniel Ricciardo ajoi Vettelin kanssa samaan aikaan ultrapehmeillä renkailla ja hävisi 0,7 sekuntia. Se voi olla aika hyvä arvio Ferrarin ja Red Bullin tämän hetken nopeuserosta.

Williams

Vauhti on vielä piilossa. Valtteri Bottas ja Felipe Massa hakevat kovia kierrosaikoja vasta ensi viikolla.

Massan testipäivä meni eilen pilalle energiankierrätysjärjestelmään iskeneen vian takia. Positiivista on se, että pitkissä vedoissa kierrosajat tuntuvat pysyvän hyvin tasaisina. Ongelmia on lyhyissä vedoissa. Renkaita ei ole saatu lämpenemään riittävän nopeasti.

Force India

Ehdottomasti testiviikon yksi onnistujista. Nico Hülkenbergin kärkiaika keskiviikkona superpehmeillä renkailla oli erittäin hyvä. Se jäi vain 0,3 sekuntia Vettelin koko viikon kärkiajasta, vaikka Ferrari-kuskin autossa olleet ultrapehmeät renkaat ovat noin puoli sekuntia superpehmeitä nopeammat.

Force Indian auto kulkee edelleen hienosti pehmeillä renkailla ja pienellä polttoainemäärällä. Pidemmissä vedoissa kilpailukyky ei ole yhtä hyvää.

Alempi keskikasti

Renault

Ensimmäisinä testipäivinä ongelmia oli auton elektroniikassa ja hydrauliikassa. Turbokin hajosi. Keskiviikkona luotettavuutta ja myös nopeutta alkoi löytyä.

Tanskalaiskuljettaja Kevin Magnussenin mukaan auton balanssi on hyvä. Pistesijoja tulee, jos auto pysyy ehjänä.


Toro Rosso

Millä autolla Red Bullin kakkostalli oikein testasi? Tallin espanjalaiskuljettajan Carlos Sainzin mukaan testiautossa oli viime vuoden runko, johon oli yhdistetty jonkin verran uusia osia.

Toro Rosson tekninen johtaja James Key oli eri mieltä. Hän sanoi, että käytössä oli jo tämän vuoden auto, johon tulee pari uutta osaa ensi viikolle. Positiivista oli Sainzin keskiviikkona ajama suurin kierrosmäärä.

Haas

Uuden jenkkitallin ympärillä oli positiivista pöhinää. Tekniset ongelmat eivät tulleet yllätyksenä, mutta näillä näkymin Haas ei todellakaan jää tulokaskaudellaan hännille. Etusiipi petti ensimmäisenä päivänä, mutta ongelma ratkaistiin.

McLaren-Honda

Viime kausi oli McLaren-Hondalle täysi katastrofi. Tämänvuotisella autolla ajettiin kuitenkin heti kahtena ensimmäisenä päivänä yhteensä yli 200 kierrosta. Lupaavan alun jälkeen tuli isoja teknisiä ongelmia. Hydrauliikkavuoto pysäytti Jenson Buttonin keskiviikkona ja reikä jäähdyttimessä piti Fernando Alonson torstaina poissa radalta lähes koko päivän.


Jälkijoukko

Sauber

Sveitsiläistalli käytti vielä viimevuotista autoaan, joten tilannetta on vaikea arvioida. Teknisiä ongelmia ei ollut mitenkään merkittävästi. Uusi C35-malli esitellään ennen toisen testijakson alkua.

Manor

Indonesialaistulokas Rio Haryanto ja Manor ovat tällä hetkellä hitain yhdistelmä. Haryanto ajoi testeissä kahdesti ulos. Nuori DTM-mestari Pascal Wehrlein sopeutui paljon nopeammin uuteen autoon. Vaikuttaa siltä, että Wehrlein ja Mercedeksen moottori nostavat Manoria lähemmäs pikkutallin päävastustajia ja ehkä ajoittain myös ohi.