Formula 1

F1-sääntöihin rajuja muutoksia

Julkaistu:

F1-tallit ja Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley pääsivät keskiviikkona Monacossa sopuun formula ykkösten säästöohjelmasta. FIA:n hallitus päättää uusista säännöistä perjantaina. IS Urheilu paljastaa, millaisia muutoksia on esityslistalla:

- F1-kilpailua aiotaan tulevaisuudessa lyhentää niin, että sen maksimipituus olisi jatkossa puolitoista tuntia entisen kahden tunnin sijaan.

- Aika-ajosysteemi saattaa muuttua jälleen, mutta ei välttämättä vielä ensi kaudeksi. Eniten kannatusta on saanut idea, jonka mukaan kaikki autot lähetetään yhtä aikaa radalle, ja jokaisen nopean kierroksen jälkeen hitain putoaa pois. Paalupaikasta saisi yhden MM-pisteen.

- Moottorien kestoikää aiotaan entisestään pidentää seuraavien kausien aikana.

- Tallien ei ole pakko käyttää Cosworthin yhtenäismoottoria kaudesta 2010 eteenpäin vaan esimerkiksi Ferrari voi myös jatkossa rakentaa itse moottorinsa. Kustannukset eivät kuitenkaan saa nousta suuremmiksi kuin Cosworthin moottoreissa.

- Jarrutusenergiaa kierrättävää KERS-järjestelmää aletaan käyttää alkuperäisen suunnitelman mukaisesti jo tällä kaudella. KERSin käyttö on vielä vapaaehtoista, mutta se tarjoaa 0,2-0,4 sekunnin hyödyn yhdellä kierroksella. Kaudeksi 2010 KERS-systeemi aiotaan yhtenäistää.

- F1-testien maksimimäärä saatetaan puolittaa 30 000:sta 15 000 kilometriin. On myös mahdollista, että testaaminen kielletään kokonaan GP-kauden aikana, maaliskuun lopusta marraskuun alkuun. Lisäksi tuulitunnelien käyttämistä rajoitetaan.