Formula 1

Montrealin rata Räikkösen mieleen

Julkaistu:

Sunnuntaina Montrealissa ajettava Formula 1:n MM-sarjan seitsemäs kilpailu on yksi kauden yllätyksellisimmistä.
Kanadan GP on tavallista vaikeammin ennakoitavissa vaihtelevien sääolojen, jatkuvasti nopeutuvan radan, lähellä vaanivien kaiteiden ja jarruja rasittavan radan takia.

Talleilta kilpailu vaatii erityistä valppautta, koska Montrealissa turvaudutaan usein turva-auton palveluihin.

- Kilpailu on ollut usein melkoista lottoa turva-autojen takia. Myös sään vaihtelu voi olla todella yllätyksellistä. Sen takia rengas ei ehkä yhtäkkiä toimikaan odotetusti, Kimi Räikkönen selitti kilpailun erityisluonnetta sarjan virallisilla nettisivuilla.

Alkukauden menestyjistä voisi poimia suosikiksi juuri Räikkösen, koska hänellä ja Lotuksella on muita hellempi ote Pirellin hauraista renkaista. Voitto edellyttäisi onnistumista aika-ajossa, tilaisuutta ajaa kilpailun mahtiosa puhtaassa ilmassa renkaita säästäen ja tuuria mahdollisissa turva-autotilanteissa.

Montrealissa on poikkeuksellisen lyhyt varikkokäynti, joten varikolle ennustetaan vilkasta liikennettä. Asiantuntijat povaavat, että Lotus tähtää muita vähempään varikkokäyntien määrään.
 

Räikkönen kiihtyy ja pysähtyy


Asetelmat alkavat hahmottua perjantaina. Tallit saavat tutustua Silverstonessa käyttöön otettavaan uutuusrenkaaseen, ja koetella Montrealissa käytettävien - keskikovien ja superpehmeiden - renkaiden kestävyyttä. Haasteena on saada takarenkaat kestämään. Juju on kiihdyttää sutimatta radan hitaista mutkista.

Räikkönen on voittanut kilpailun kerran ja hän pitää radan jarrutus-kiihdytys -luoneesta.

- Tykkään sekä radasta että Montrealin kaupungista, vaikka olen kokenut radalla sekä ilon hetkiä että pettymyksiä.

Lotus seuloutuu suosikiksi, koska sen pahimmat vastustajat eivät voi hyödyntää katuradalla parhaita ominaisuuksiaan. Red Bull ei hyödy muita paremmasta aerodynaamisesta pidosta, Mercedeksen aika-ajovauhdista ei ole ratkaisevaa hyötyä ohittamisen helppouden takia, ja Ferrari lähti hitaista mutkista vaivaisesti vauhtiin ainakin Monacossa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt