Formula 1

Heikki Kovalainen palaisi aika-ajoissa vanhaan systeemiin

Julkaistu:

Jos Heikki Kovalainen saisi päättää, formula ykkösten aika-ajossa katsottaisiin aidosti, kuka on nopein ilman nykyisiä spekulointeja polttoainemäärillä.

- Minä menisin takaisin neljän yhden kierroksen aika-ajovetoon, joka oli käytössä vielä 1990-luvun lopussa Häkän (Mika Häkkisen) aikaan. Se olisi minulle kaikista mieleisin, tiistaina Helsingissä mediaa tavannut Kovalainen linjasi.

- Saataisiin ainakin selville, kuka on oikeasti nopein. Tekisikö se kisoista parempia kuin ne ovat nyt, sitä en osaa sanoa.

F1-tallin yhdistys Fota on kaavaillut ensi kauden aika-ajoon kaksiosaista pudotuskilpailua. Se alkaa 14 kierroksen osiolla, jonka aikana jokaisen kierroksen hitain kuljettaja tippuu jatkosta. Kuusi nopeinta ajaa sitten oman taiston lähtöruudukon kärkipaikoista. Molemmissa osioissa ollaan liikkeellä yhtäläisillä bensamäärillä.

- Aika erikoiselta kuulostaa, mutta jos näin tehdään, minulla ei ole mitään sitä vastaan, Kovalainen kommentoi Fotan esitystä.

Fota keskustelee aika-ajosta 4. joulukuuta tavoitteenaan löytää esitys lajin kattojärjestölle Kansainväliselle autoliitto FIA:lle.

Kers toimi hyvin

Oli aika-ajo ensi kaudella millainen hyvänsä, kausi ajetaan tyystin erilaisilla autoilla kuin päättyneellä kaudella. F1-siirtyy hybridiaikaan, kun autoissa aletaan kerätä talteen ja käyttää uudelleen jarrutuksessa vapautuvaa energiaa Kers-järjelmän avulla. Myös autojen renkaat ja aerodynamiikka muuttuvat, ja koneiden on kestettävä kolmen perättäisen kisan rasitukset.

Kers-järjestelmä antaa kuljettajalle kerran kierroksen aikana mahdollisuuden ottaa noin 80 lisähevosvoimaa hetkellisesti käyttöön joko ohitusta helpottamaan tai vastaamaan toisen kuljettajan ohitusyritykseen. McLaren-talli testasi Kersiä jo hiljattain Barcelonassa.

- Se ainakin toimi hyvin, Kovalainen kertoo tallin insinöörien kokemuksista Kers-autosta.

Talli aloitti syystalven testikauden kahdella autolla, toisessa on Kers, toisessa ei. Näin ajetaan myös joulukuussa Jerezissä, jossa Kovalainen kokeilee systeemiä ensi kertaa radalla.

- Siellä (Barcelonassa) järjestelmässä oli vielä turvasysteemit päällä. Nyt niitä aletaan karsia pois ja aletaan hienosäätää autoa ja jarruja joihin se vaikuttaa, Kovalainen sanoo.

Kierrosajat kasvavat

Hybridiajan formula ykköset saattavat olla nopeampia kuin päättyneen gp-kauden autot, sillä sileät, ns. sliksirenkaat palaavat ykkösiin. Samalla takasiipi pienenee ja etusiipi kasvaa. Muutokset tähtäävät siihen, että ohitusetäisyydellä olisi nykyistä helpompi ajaa.

- Kierrosajat näyttäisivät olevan kovempia kuin viime vuonna, ja kuskina minä ainakin tykkään ajaa mahdollisimman kovaa, Kovalainen arvioi testien luomaa kuvaa uusien sääntöjen vaikutuksesta.

Sääntömuutokset luovat aina epävarmuutta, mutta yleensä sarjan isot tallit, kuten McLaren ovat olleet nopeita omaksumaan muutoksia.

- Auton suunnitteluosasto saa olla talvella hereillä, että pystytään reagoimaan nopeasti, jos jotakin ylläreitä tulee, Kovalainen sanoo.