Kommentti: Aksel Kankaanranta lähtee euroviisuihin, sillä hänen taktiikkansa oli Suomessa täydellinen – ja siksi se ei toimi Rotterdamissa - Euroviisut - Ilta-Sanomat

Kommentti: Aksel Kankaanranta lähtee euroviisuihin, sillä hänen taktiikkansa oli Suomessa täydellinen – ja siksi se ei toimi Rotterdamissa

Julkaistu: 8.3. 16:03

Aksel Kankaanrannan UMK-voitto oli todellinen jättiyllätys, jonka taustalla oli nerokas taktiikka. Harmi vain, että samaan tyyliin luottaa tänä vuonna tusina muutakin, kirjoittaa Ilta-Sanomien toimittaja Wilma Ruohisto.

Myöhään lauantai-iltana kansa ja viisuraati valitsivat Uuden Musiikin Kilpailussa voittajaksi Aksel Kankaanrannan. Kankaanranta edustaa Suomea Rotterdamin euroviisuissa yksinkertaisella balladillaan Looking Back.

Valinta oli yllättävä, sillä Kankaanranta on pitänyt koko UMK-kauden melkoista hiljaiseloa. Suurta pöhinää ei ole aiheuttanut myöskään hänen kappaleensa, josta on riisuttu jopa C-osa.

Ennen finaalia kerrottiin, että kaiken kaikkiaan kuuden finalistin kappaleita oltiin kuunneltu ”kaikilla alustoilla” yhteensä yli viisi miljoonaa kertaa. Käsite jäi lähetyksen yhteydessä hailakaksi, mutta selkeäksi ennakkosuosikiksi nousseen Erika Vikmanin Cicciolina on kerännyt kuunteluita pelkästään Spotifyssa, Youtubessa ja Yle Areenassa yli kolme miljoonaa kertaa. Kankaanrannan vastaavat luvut liikkuvat vielä voitonkin jälkeen sadoissa tuhansissa.

Tähän väliin on pakko todeta se ilouutinen, että jokainen UMK:ssa kilpailleista finalisteista osasi tänä vuonna oikeasti laulaa. Kylmiä väreitä aiheuttavia balladeja kuultiin peräti kolme, joista Kankaanrannan oli selvästi paras.

Sen sijaan lähes kaikki esitykset jäivät yksinkertaiseksi, jopa mielikuvituksettomaksi.

Erika Vikmanin lavashow piti sisällään muun muassa karhuiksi pukeutuneita tanssijoita ja näyttävää pyrotekniikkaa.

Euroviisut voittaa paras kokonaisuus, ei paras laulaja. Tämän vuoksi pidin jopa varmana, että Vikmanin odottamaton show lateksipukuineen, liekkimerineen ja nalletanssijoineen olisi kiidättänyt hänet voittoon. Pienenä viisumaana Suomen mahdollisuus menestyä piilee nimenomaan yllätysmomentissa.

Mutta oikeastaan Aksel Kankaanranta yllätti kaikki. Mies ei pitänyt itsestään mitään numeroa, tuli kisaan takavasemmalta hieman anteeksi pyydellen ja tarrasi kiinni UMK-voittoon.

Miksi ujo turkulaispoika vetosi kansaan tavalla, johon rietas tamperelaistyttö ei kyennyt?

Salaisuus piilee vaatimattomuudessa.

Sain sähköpostin miesoletetulta lukijalta heti kisan ratkettua. ”Nuorimies Turusta tuli ja putsasi pöydän kaikkien nenän edestä. Siitäs saitte”, siinä kirjoitettiin.

Kankaanrannan esitys kosketti juuri sitä osaa suomalaisista, joilta Vikmanin räiskyvä ja estoton esitys meni yli. Sitä osaa, joka pysyy itsekin poissa äänestä, mutta äänestää.

Parimetrisen, rauhallisen ja syrjään hakeutuvan Kankaanrannan vaatimattomassa olemuksessa on jotain niin sympaattista, että hänestä on äärimmäisen vaikeaa olla pitämättä. Kenties juuri tässä piilee myös miehen vahvuus. Kaiken karnevaalin keskelle eksynyt voimaballadi saattaa saattaisi hyvinkin pysäyttää viisukansan.

Eli ei oikeastaan lainkaan huono taktiikka.

Aksel Kankaanranta matkaa toukokuussa Rotterdamiin edustamaan Suomea euroviisuissa.

Miksei samalla meiningillä sitten voisi hoitaa voittoa kotiin myös euroviisuissa? Siksi, että Alankomaat teki tismalleen saman tempun juuri viime vuonna. Pianon takana herkästi lauleskelleen Duncan Laurencen Arcade-kappaleessa ja Looking Backissa on keskenään aivan liian samanlaisia elementtejä.

Oli artisti kuinka hyvä tahansa, on suorastaan kardinaalimoka lähettää viisuihin edellisvuoden kanssa identtinen show. Tilannetta ei paranna se, että saman virheen haluavat ehdoin tahdoin tehdä myös tusina muita viisumaita.

Kaikesta huolimatta Kankaanrannan puolella oli yleisöä vielä hanakammin 32 ulkomaalaisesta viisuasiantuntijasta muodostuva ammattilaisraati.

Ammattilaisraadiksi kutsuttiin tässä tapauksessa muun muassa rotterdamilaista opiskelijaa ja musiikin suurkuluttajaa ja saksalaista IT-asiantuntijaa. Ruotsin raadin muodostivat käytännössä Amaranthe-yhtyeen jäsenet.

Raadin jakamat pisteet muodostivat puolet lopullisista pisteistä. Vikman olisi voittanut yleisöäänillä, mutta Kankaanrannan esitys miellytti asiantuntijoita niin paljon enemmän, että se vei voiton niukasta yleisötappiosta huolimatta.

Tästä päästään keskusteluun siitä, miksi Suomi haluaa niin hanakasti antaa valtaa UMK-edustajansa valinnasta ulkopuolelle – siis suoraan kilpailijoilleen. Sama, kun jääkiekossa antaisi vastapuolen valita joukkueen kokoonpanon tai ainakin sen, kenet laitetaan maaliin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?