Nämä esitykset saivat suomalaisten silmät selälleen: UMK-lavalla on nähty vuosien varrella toinen toistaan erikoisempia ilmestyksiä - Euroviisut - Ilta-Sanomat

Nämä esitykset saivat suomalaisten silmät selälleen: UMK-lavalla on nähty vuosien varrella toinen toistaan erikoisempia ilmestyksiä

UMK on muutakin kuin laulukilpailu: tänäkin vuonna satoja työtunteja on käytetty siihen, miltä esitys näyttää. Ulkomusiikin merkitys on 25 vuodessa kasvanut rajusti.

Julkaistu: 7.3. 8:22

Suomen euroviisukarsinnan muutos ulkomusiikillisempaan suuntaan voidaan katsoa alkaneen keväällä 1994. Aina 90-luvun alkuun asti Suomessa oli ajateltu Eurovision laulukilpailua ennen kaikkea sävellysten mittelönä: finaaliin lähdettiin vaikkapa villaslipoveri päällä ja lavashow’ksi riittivät tamburiinin taputtelu ja hillityt åkeblomqvisthenkiset tanssiliikkeet.

1994 viisuedustaja valittiin ensimmäistä kertaa pelkästään puhelinäänestyksen perusteella, mutta suurin muutoksen tuuli puhalsi Ylitorniolta ja totteli nimeä CatCat. Vähän yli parikymppiset Virpi ja Katja Kätkä hurmasivat äänestävän yleisön ja tiedotusvälineet paitsi laulutaidoillaan myös ulkoisella olemuksellaan.

Lähes 10 000 äänellä pahimmat kilpailijansa peitonnut duo joutui mediapelisyytösten kohteeksi jo ennen Tampereella käytyä finaalia, kun lehtien sivut täyttyivät näyttävien sisarusten haastatteluista.

– Tähän saakka ei ole ehkä tarpeeksi osattu ottaa huomioon pr-toimintaa, Katja Kätkä kuittasi IS:lle voiton ratkettua.

Karsinnassa nähdyt vartalonmyötäiset, korkeahalkioiset ja olkapäät paljastavat mekot vaihtuivat Dublinin-finaaliin vielä kohauttavimpiin korsettiasuihin, joita CatCat yhä käyttää silloin tällöin keikoillaan.

1998 Suomen viisuedustajaksi valittiin etnoyhtye Edea, jonka laulukielenä toimi ikiaikaisista riimusymboleista muodostettu kieli ja konsepti mukaili Adiemus-yhtyeen 90-luvulla aloittamaa muinaistaruihin nojaavaa trendiä.

Yhtyeen keulakuvana toimi 26-vuotias Marika Krook, joka oli aiemmin hurmannut West Side Story -musikaalin ja Ihanat naiset rannalla -elokuvan pääosissa. IS kuvaili 22 vuoden takaisessa viisuraportissaan Edean esityksen perustuneen ”näyttävään koreografiaan ja katseet kestävään laulajattareen”.

Myös kansa oli haltioissaan. ”Esitys oli lähes täydellinen eikä varmasti ole suomalais-kansallistyyliä. Sävel ja Marika Krookin esitys lavarekvisiitan myötä oli tosiaan upeaa. Nyt voimme taas mahdollisesti odottaa menestystä pitkästä aikaa.”, IS:n yleisönosastossa todettiin. Birminghamissa käydyssä finaalissa Edea sijoittui 15:nneksi.

Lordi räjäytti viisupankin Ateenassa toukokuussa 2006, mutta jo talvella – ennen Suomen ehdokkaan valintaa – käytiin julkisuudessa vilkasta keskustelua hirviöbändin ulkomuodon sopivuudesta viisuihin. Yleisönosastoilla pelättiin pääkalloihin, jättikirveisiin ja räjähdyksiin luottavan yhtyeen kannustavan pimeyden voimien ihannointiin.

Bändi itse toivoi ennen karsintoja, ettei esityksessä tarvitsisi tinkiä lavashow’sta ja pyrotekniikasta.

– Jos vaan Yle antaa, niin esityksessä pommit paukkuvat, yhtyeen nokkamies Tomi Putaansuu sanoi.

Ja Yle antoi. Aikalaisraporttien mukaan Turun Caribia-kylpylässä tuoksui Lordin tehosteissa käyttämä ruuti vielä pitkään karsinnan jo päätyttyä. Ateenaan suunniteltu pyroshow aiheutti kustannuksillaan kohun juuri ennen finaalia, mutta lopulta sillekin löytyi maksaja. Hintalappu oli mediatietojen mukaan yli 30 000 euroa.

Hurtista ja kosteista lavashow’staan tunnettu Eläkeläiset-yhtye otti osaa viisukarsintoihin 2010. Ennen karsintoja yhtye kertoi Ylen lähettäneen heille 10 kohdan kieltolistan siitä, mitä viisulavalla ei saa tehdä. Kiellettyä oli mm. kulissien hajottaminen, kiroilu ja minkään nesteen juominen.

– Jäljelle jäi enää läsnäolo, joten sillä mennään, yhtye kommentoi ennen esitystä. Hulluna humpasta sijoittui lopulta karsinnan kolmanneksi.

Finaalin silmäkarkkia tarjoili Maria Lund, jonka kellohame heilahti näyttävästi Sydän ymmärtää -kappaleen tahtiin TTK:sta tutun Jani Rasimuksen tanssipartnerina.

Pinkit irtoripset, nahkakorsetti, Diorin välkehtivät korkokengät ja sukkanauhat. Siinä Krista Siegfridsin pukeutumisresepti, jolla hän mitteli itselleen Suomen euroviisuedustajuuden 2013.

– Tykkään pukeutua rohkeasti. Jos siitä tykkää, tykkää. Jos ei, niin ei voi mitään, Siegfrids kommentoi lavatyyliään ennen karsintoja.

Hän myös kertoi maksaneensa suurelta osin omasta pussistaan karsinnoissa nähdyn show’n tanssijoineen ja taustalaulajineen.

Uuden musiikin kilpailuksi muuttuneiden karsintojen väliaikanumerona nähtiin Meiju Suvaksen, Stigin ja Teflon Brothersin sensuelli Seksikkäin jäbä -biisi, jossa kevättalven kestohitin tahdissa tanssi Meijun ohella seitsemän paidatonta miestä.

2017 Uuden musiikin kilpailu oli varsinaista lavashow’n juhlaa. Sukupuolirooleilla leikittelevä klubikollektiivi Club la Perse esiintyi lavalla näyttävissä kasvomaalauksissa ja peruukeissa.

Riettaista rallatuksistaan tunnettu ruotsalainen Günther sekä suomalainen garagerokkari Knucklebone Oscar luottivat lavalla musiikkinsa lisäksi kevyesti puettuihin taustatanssijoihin.

Saara Aalto kilpaili itseään vastaan kolmella biisillä (Monsters, Domino ja Queens) vuoden 2018 UMK:ssa. Ennen karsintoja julkisuudessa kiukuteltiin UMK:n muuttamisesta vain yhden artistin ympärillä tapahtuvaksi kilpailuksi, karsintojen jälkeen keskustelua herätti vaisuna pidetty lavashow karsinnan voittaneessa Monsters-biisissä.

Espoon areenan lavalle esityksen oli suunnitellut Brian Friedman, joka tunnetaan mm. Britannian X Factorin näyttävistä esityksistä. Kevään mittaan esitystä muutettiin ja tuloksena oli 25. sija Lissabonin finaalissa.

Lisää aiheesta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?