Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskus varoittaa haitallisten mainosten yleistymisestä.
Verkkomainonnan määrä on yli kaksinkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana. KTK:n viikkokatsauksessa viitataan Statista-yhtiön arvioon, että verkossa tapahtuva mainonta kasvaa yhtä voimakkaana ja saavuttaa 1000 miljardin dollarin vuosittaisen arvon vuonna 2027. Keskuksen mukaan haitallisten mainosten määrä tullee kasvamaan vähintään samalla vauhdilla.
Haitalliset mainokset voidaan lohkoa kahteen kastiin. Mainokset voivat olla itsessään haitallisia ja sisältää vaarallista koodia. Koodi ajetaan, kun verkkosivu ladataan. Käyttäjälle nämä mainokset voivat näkyä esimerkiksi väärinä varoituksia tietokoneessa olevasta tietoturvaongelmasta.
Usein näissä tilanteissa myös tarjotaan käyttäjälle mahdollisuutta joko päivittää selain tai muuten vuorovaikutuksessa pyytää käyttäjä tekemään jotain mikä johtaa varsinaiseen hyökkäykseen.
Toinen ilmiö on Googlen ja muiden alustojen hyväksikäyttö maksamalla rahaa oman haitallisen mainoksensa näkymisestä hakutuloksissa ennen aitoja tuloksia.
Tammikuussa paljastui tapaus, jossa kryptovaluutan harrastaja etsi Googlessa OBS-video-ohjelmistoa ja klikkasi rikollisten mainosta. Mainos ohjasi verkkosivulle, josta hän tuli asentaneeksi tietoja varastavan haittaohjelman. Seuraukset olivat erittäin karuja.
Lue lisää: Yksi väärä klikkaus Googlessa vei rahat: ”Jokainen tilini hakkeroitiin”
OBS:n lisäksi haitallisia mainoksia tiedetään levitetyn ainakin näiden sovellusten nimissä (lähde Bleeping Computer):
7-Zip
Blender 3D
Capcut
CCleaner
Notepad++
Rufus
VirtualBox
VLC Media Player
WinRAR
Putty
Tämänkaltaisista hyökkäyksistä varoitti joulukuussa Yhdysvaltojen liittovaltion poliisi FBI. Katso kahteen kertaan, millaista hakutulosta olet klikkaamassa ja millaiseen osoitteeseen se johtaa. Tallenna sivut, joita tarvitset jatkossakin, selaimen kirjanmerkkeihin ja käytä niitä, kun seuraavan kerran menet sivuille.