Lähes 2000 OP:n asiakkaan luotto­kortti­numerot paljastuivat – näin tarkistat, koskeeko sinua

OP:n asiakkaisiin kohdistui tehtailluilla luottokorttinumeroilla toteutettu veloitussarja.

Nyt nähty luottokorttien tehtailu kohdistui tiettävästi vain OP.n asiakkaisiin.

16.8. 15:53

OP:n yhdistelmäkorttiasiakkaisiin on kohdistunut luvattomia veloituksia, minkä myötä pankki sulkee 1814 asiakkaan kortit ja lähettää tilalle uudet. Asiakkaiden korteille on tehty yhden euron kokoisia veloituksia Espanjassa sijaitsevan Ruums Technologies -nimisen yhtiön nimissä.

OP:n korttiliiketoiminnasta vastaava johtaja Teemu Korte kertoo IS:lle, että kyseessä ei ole korttitietojen vuoto, vaan tietokoneistetusti tehty, OP:n yhdistelmäkorttien sarjaan kohdistunut yritys selvittää luottokorttien numeroita. Veloitukset alkoivat viikonloppuna, ja pankki alkoi estää niitä nopeasti. Veloittaja blokattiin kokonaan maanantaina.

Lue lisää: Pankkikorttisi voi olla vaarassa täysin tietämättäsi – rikollisilla on nyt pirullinen konsti

Lue lisää: Voit menettää maksu­korttisi tiedot tavalla, jolle et voi mitään – tarkista nämä tiedot

– Sieltä tuli isolla volyymilla tapahtumia. Tällä hetkellä käyttöpaikka on suljettu, eli näitä tapahtumia ei pitäisi enää OP:n korteille tulla, Korte sanoo puhelimitse.

Tiettävästi kaikki veloitukset kohdistuivat OP:n yhdistelmäkortin credit-puolelle.

OP:n järjestelmään ohjautui suuri määrä tapahtumia korteille, joista suurta osaa ei ollut olemassa. Onnistuminen todennettiin yhden euron veloituksella.

– Pienillä summilla kokeillaan, meneekö tapahtuma läpi. Jos se menee, aletaan tehdä suurempia veloituksia tai toistuvaissuorituksia. Nyt emme ole havainneet yhtään isompaa tapahtumaa, Korte sanoo.

Asiakkaille hyvitetään euron veloitukset pienellä viiveellä.

OP sulkee asteittain 1814 korttia, joiden numerot onnistuttiin selvittämään. Asiakkaat saavat uuden kortin postissa. Vanhaa korttia voi käyttää normaalisti sen sulkemiseen asti. Uusien korttien pitäisi saapua 2–3 viikon kuluessa. Korten mukaan asiakkaat saavat verkkoviestin aiheesta ja toimenpiteistä sekä ilmoituksen saapuneesta verkkoviestistä tekstiviestillä.

Asiakkaille aiheutuu kuitenkin hieman lisävaivaa, sillä uuden kortin tiedot on syötettävä esimerkiksi Apple Payhin, Google Payhin tai muihin mahdollisesti käytössä oleviin maksupalveluihin.

Korte luonnehtii generoiduilla luottokorteilla tehtyjen veloitusten läpimenoa normaaliksi kilpajuoksuksi rikollisten kanssa. Vaikka korttimaksujen lunastajat pyrkivät selvittämään korttitapahtumien vastaanottajien kunnollisuuden, laajoissa verkostoissa tapahtuu vuotoja eli epärehellisiä toimijoita hyväksytään korttimaksujen vastaanottajiksi.

– Kyllä näitä tulee, mutta nopeasti ne saadaan myös kiinni. Se on arkipäivää tässä liiketoiminnassa, Korte sanoo.

– Asiakkaalla ei ole vastuuta näissä asioissa, ja pankki pyrkii asiat mahdollisimman pitkälle asiakkaan puolesta hoitamaan. Asiakkaan rooliksi jää uuden kortin käyttöönotto.

OP:n asiakkaat voivat tarkistaa, koskeeko asia heitä katsomalla onko luottokorttitapahtumissa 1 euron veloitusta Ruums Technologiesilta. Jos sellainen löytyy, pankki lähettää myöhemmin uuden kortin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?