OP-pankki varoittaa huijausviesteistä, joita on liikkeellä kahdentyyppisiä. Ensimmäisessä, säikyttämään pyrkivässä huijaustyypissä väitetään, että tililtä on lähdössä maksu yksityishenkilölle.
Tätä huijausta nähtiin jo noin puolitoista viikkoa sitten.
Lue lisää: ”Olet maksamassa palvelussamme” – varo uutta pankkihuijausta
Petollisten linkkien uskottavuutta pyritään lisäämään op-kirjaimilla osana osoitetta. Pankin oikea verkko-osoite on op.fi.
Toisessa huijauksessa pyydetään aktivoimaan mobiilipalvelu turvalliseen asiointiin vedoten.
Molemmat viestit ovat huijauksia, eikä niissä olevia linkkejä tule klikata. Ne johtavat pankkitunnukset varastavalle verkkosivulle.
Jos saat viestin, jossa ohjataan kirjautumaan verkkopankkiin linkin kautta, se on huijaus. Älä klikkaa linkkiä tai tee mitään, mitä sinulta tällaisessa viestissä pyydetään.
Viestejä tulee sekä tekstiviestitse että sähköpostitse.
Pankki muistuttaa, että verkkorikolliset muuttavat huijausviestien ulkomuotoa usein. Niinpä myös muunlaisia huijausviestejä voi olla liikkeellä.
Sähköpostitse tulleen linkin todellisen osoitteen saa näkyviin viemällä hiiren osoittimen linkin päälle ja puhelimella painamalla linkkiä pitkään – ei siis napauttamalla.
Pankki ei lähetä viestejä, joissa on linkki verkkopankin kirjautumissivulle tai kysy pankkitunnuksia tai korttien tietoja viesteillä.
Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, ole välittömästi yhteydessä pankkiisi. Rahat saattavat olla saatavissa takaisin nopealla reagoinnilla. OP:n tapauksessa numerot ovat 0100 0500 (henkilöasiakkaat), 0100 05151 (yritysasiakkaat) tai niiden ollessa suljettuja +3581000555 (24 h sulkupalvelunumero).
Näin asioit turvallisesti pankissa
Älä mene verkkopalveluun hakukoneen tai vaikkapa sähköpostiin tai tekstiviestinä tulleen verkkolinkin kautta.
Kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville ja huolehdi, että siinä ei ole kirjoitusvirheitä. Tallenna osoite selaimen kirjanmerkkeihin. Näin vältyt naputtelemasta sitä seuraavalla kerralla.
Jos mahdollista, käytä virallista mobiilisovellusta selaimessa toimivan verkkopalvelun sijaan. Esimerkiksi pankeilla ja Suomi.fi-palvelulla on tällaiset.
Pidä tunnukset omana tietonasi, äläkä syötä niitä sivustolle, jonka aitoudesta et voi varmistua.
Älä avaa pankin tai muun tahon nimissä lähetettyjä liitteitä, vaan varmista niiden aitous soittamalla nimetyn tahon asiakaspalveluun.
Jos jokin tuntematon taho pyytää sinua asentamaan laitteellesi ohjelman, älä tee niin. Käytä vain mobiililaitteesi virallista sovelluskauppaa.
Älä vahvista tapahtumia, joita et tunnista ja tiedä tekeväsi juuri sillä hetkellä. Lue vahvistuspyynnöt aina huolella ja kiinnitä huomiota etenkin siirrettävään rahasummaan – jos jokin ei täsmää, älä vahvista mitään.
Jos epäilet verkkopankkitunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje tunnukset viipymättä soittamalla pankkiin. Tee rikosilmoitus poliisille vasta sen jälkeen. Tällä tavalla maksimoit mahdollisuutesi saada rahasi takaisin.