K-Supermarketin nimissä lähetetään tekstiviestejä, johtavat tilausansaan - Tietoturva - Ilta-Sanomat

Varo! ”K-Super­marketin” teksti­viesti on ansa

Ihmisiä houkutellaan tilausansaan tekstiviestein.

K-Supermarketin nimissä lähetetään huijausviestejä. Linkin takana on ansaan houkutteleva verkkosivu.

9.7. 11:18

Vaikka suomalaisten puhelimiin pyritään levittämään haittaohjelmia aggressiivisilla tekstiviestikampanjoilla, myös ”perinteiset” huijaukset ovat voimissaan. Keskon K-Supermarketin nimissä lähetetään parhaillaan tekstiviestejä, joilla houkutellaan ihmisiä tilausansaan.

Lue lisää: Tuhat suomalaista sai viran­omaiselta pelottavan teksti­viestin – ja heti perään vielä oudomman

Huijaus käynnistyy puhelimeen tulevalla tekstiviestillä. Se näyttää tulevan viisinumeroisesta puhelinnumerosta, joka ei ole yksityisnumero.

Viestejä on levitetty ainakin eilisen aikana. Yleensä kampanjat ovat monipäiväisiä. Viestissä väitetään K-Supermarketin yritelleen tavoittaa vastaanottajaa tammikuisen arvonnan palkinnon suhteen.

Ensin uhrille ”arvotaan” tämän silmien edessä iPhone. Sen jälkeen aletaan rakentaa tarinaa pienen toimitusmaksun perimisestä.

Linkin klikkaaminen vie K-ryhmän logoilla ja valheellisilla suosituksilla varustellulle sivulle, joka kysyy ensimmäisenä sähköpostiosoitetta. Tätä seuraa lyhyt kysely ja ”arvonta”, jonka lopputuloksena on uusi iPhone toimituskuluja vastaan. ”Toimituskuluja” varten pyydetään maksukortin tietoja.

Kyseessä on tilausansa, eli sitoutuminen kuukausimaksulliseen palveluun. Tässä tapauksessa huijarien muotoilu asiasta on tavallistakin epämääräisempi, eikä se kerro edes kuukausiveloituksen määrää.

Verkkosivulle annetaan yhteystiedot. Seuraavassa vaiheessa sivu pyytää maksukortin tietoja. Maininta maksullisesta kuukausipalvelusta eli tilausansasta on piilotettu sivun loppuun pienellä.

Jos olet antanut maksutietosi huijareille, ole välittömästi yhteydessä pankkiisi. Pankki voi estää maksut ja niillä on periaatteellinen velvollisuus palauttaa rahat. Tämä perustuu EU:n toiseen maksupalveludirektiiviin (PSD2).

Lue lisää: KKV: Verkkokaupan yllätyskuluista voi valittaa suoraan omalle pankille

– Jos kuluttaja ei saa korttimaksujärjestelmistä riittävän selvästi tietoa tilausansoihin liittyvistä toistuvista maksuista, hän ei myöskään käytännössä anna suostumusta veloitukseen. Veloitus on silloin aiheeton ja siitä voi reklamoida pankille, Kilpailu- ja kuluttajavirasto on linjannut.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?