Postin aito asiakastyytyväisyyskysely täyttää huijausviestin kriteerit - Tietoturva - Ilta-Sanomat

Posti lähetti tekstiviestin, joka on epäilyttävämpi kuin moni huijaus

Linkki oudolle verkkosivulle ja kirjoitusvirheet eivät anna luotettavaa kuvaa Postin asiakastyytyväisyyskyselystä.

18.6. 7:01

Posti lähettää asiakkailleen erikoisia tekstiviestejä. Moni pakettinsa noutopisteestä hakenut asiakas on saanut tekstiviestin, jolla heitä pyydetään vastaamaan asiakaskyselyyn.

Tekstiviesti sisältää linkin verkkosivustolle. IS on saanut yhteydenottoja siitä, että viestejä epäillään huijauksiksi.

Tekstiviesti tulee tuntemattomasta suomalaisnumerosta, eikä viestissä oleva linkki sijaitse Postin palvelimella. .net-päätteisellä nettisivulla oleva kysely sisältää kirjoitusvirheitä. Video on nähtävissä jutun alussa.

Postin palvelupisteverkostosta vastaava johtaja Heiko Laubach sanoo yhtiön viestinnän kautta toimittamassaan sähköpostissa, että viesti on aito.

Postin kyselyssä oleva linkki ei liene monellekaan tuttu. Kyse on Postin yhteistyökumppanin sivusta.

Posti antaa verkkosivuillaan ohjeen siitä, miten suhtautua epäilyttäviin teksti- ja sähköpostiviesteihin:

– Kun törmäät epäilyttävään viestiin, älä ryhdy mihinkään viestissä pyydettyihin tai edellytettyihin toimenpiteisiin äläkä vastaa sähköpostiin.

Ohjeen voi nähdä pätevän myös sen asiakastyytyväisyyskyselyyn.

Laubachin mukaan Postin noutopisteestä hakeneet asiakkaat saavat 5–30 minuutin jälkeen kyselytekstiviestin. Kyselyä jatketaan kunkin noutopisteen osalta niin kauan, että vastauksia saadaan 20 kappaletta 3 kuukauden aikana.

Johtaja sanoo Postin olevan yhteydessä palveluntarjoajaan kyselyn kirjoitusvirheiden tiimoilta.

– Huijausviestit ovat koko ajan uskottavampia ja valitettavan yleisiä. Asiakas saa tyytyväisyyskyselyn pian paketin noudettuaan, jotta hän voi yhdistää kyselyn juuri käyttämäänsä palveluun, Laubach toteaa.

Tapahtumien ajallinen läheisyys ei ole kuitenkaan tae viestin turvallisuudesta. IS Digitoday tietää tapauksia, joissa ihmiset ovat narahtaneet Finnkinon nimissä tehtyyn hujaukseen juuri elokuvaliput ostettuaan ja Postin nimissä tehtyyn vedätykseen pakettia odottaessaan.

Lue myös: ”Löysin kotitieltäsi avaimet, otin niistä valokuvan”– näinä hetkinä lankeat helpoimmin huijaukseen

– Täysin yksiselitteisiä ohjeita on haastava antaa, ja tämän saapumisilmoitusten rinnalla kulkevan palvelupisteitä koskevan palautekyselyn olemmekin nostaneet erikseen esiin sivuillamme välttääksemme epäselvyyttä, Laubach jatkaa viitaten Postin verkkosivuilla olevaan tiedotteeseen.

Outo verkko-osoite ei ole omiaan parantamaan kyselyn uskottavuutta.

Laubach sanoo Postin uusivan asiakaspalautteiden antoa, ja jo nyt asiakkaat voivat antaa palautetta paketin noudosta OmaPosti-palvelussa. Jatkossa tekstiviestikyselyt korvataan kokonaan tällä.

Huijausviestien uskottavuus on nykyisin suuri ongelma. Taannoista Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ilmoitusta ajoneuvoverosta epäiltiin myös huijaukseksi.

Lue lisää: Kommentti: ”Huijausviesti” olikin aito ilmoitus ajoneuvoverosta – nyt tärkeä raja ylittyi

Huijaussivut voivat olla todella aidon näköisiä – aidomman näköisiä kuin aidot. Postin nimissä talvella tehty huijaussivu kysyi jopa evästehyväksyntää. Sen jälkeen se yrittää syöttää haittaohjelmaa Android-puhelimiin.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?