Kyberturvallisuuskeskus tiedottaa kolmesta eri Posti-huijauksesta - Tietoturva - Ilta-Sanomat

Postin nimissä käynnissä kolme huijausta, yksi on erityisen häijy – numerostasi lähetetään viestejä

Kyberturvallisuuskeskus kertoo ainakin kolmesta erilaisesta Posti-huijauksesta, jotka kaikki alkavat tekstiviestillä.

Postin nimissä tehdään paljon verkkohuijauksia.

1.6.2020 7:00

Suomalaisia kiusataan Postin nimissä tavallistakin kiivaammin. Traficomin alaisen Kyberturvallisuuskeskuksen (KTK) mukaan huijauksia on liikkeellä ainakin kolme erilaista. Kaikissa tapauksissa ne kuitenkin alkavat tekstiviestillä.

Yhdessä huijauksessa väitetään, että lähetys on pysäytetty puuttuvan maksun takia. Jos käyttäjä seuraa linkkiä, hän päätyy nettisivustolle ja lopulta lomakkeelle, jossa pyydetään henkilötietoja ja luottokortin tietoja. Tämä altistaa uhrin kuukausittain toistuville kymmenien eurojen laskuille.

Toisessa huijauksessa kalastellaan puhelinnumeroa muka lähetysten hakemiseksi.

– Jos annat numeron, saat pian lisää viestejä – jopa tuhansittain. Lisäksi numerollasi lähetetään viestejä muille, KTK varoittaa.

Voit lukea tästä huijauksesta lisää äskettäisestä jutustamme:

Kolmas havaittu Posti-huijaus alkaa tekstiviestillä tuntemattomasta numerosta ja tarjoaa väitteen saapuneesta paketista, jolle pitäisi hakea pakettikoodi. Huijaussivu pyytää pankkitunnuksia, joita pyritään käyttämään välittömästi maksupetoksiin.

KTK huomauttaa, että oikeissa Postin viesteissä ei pääsääntöisesti ole linkkejä. Jos seuraat linkkiä verkkosivulle, tarkista sen osoite osoiteriviltä. Väärien sivujen osoitteet eivät usein muistuta juuri lainkaan aitoa osoitetta.

Postin tapauksessa on syytä myös pitää silmällä osoitepäätteitä, joita ovat esimerkiksi .top, .us ja .xyz. KTK korostaa, että Posti tai muut logistiikkapalvelut eivät niitä käytä.

Suhtaudu varauksella kaikkiin viesteihin, joissa sinulta pyydetään maksua tai sinun halutaan kirjautuvan jonnekin pankkitunnuksillasi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?