Edison-, Slice- ja Cleanfox-sovellukset tutkivat sähköpostit käyttäjätietojen myymiseksi eteenpäin - Tietoturva - Ilta-Sanomat

Nämä sähköpostiohjelmat urkkivat ja myyvät käyttäjien tietoja – näin kyseenalainen bisnes toimii

Kuvituskuva
Julkaistu: 13.2. 7:00

Motherboard paljastaa, miten sähköpostiohjelmat voivat tehdä rahaa käyttäjätiedoilla. Moni käyttäjä on asiasta autuaan tietämätön.

Eri sähköpostisovellukset tonkivat käyttäjän sähköpostit ja myyvät niistä kerätyt tiedot nimettöminä eteenpäin. Asiasta kertova Motherboard-lehti syventyi etenkin suosittuun ja ilmaiseen Edison-sovellukseen, joka kauppaa käyttäjien tietoja finanssi-, matkailu- ja sähköisen kaupankäynnin toimijoille. Tiedot perustuvat J.P. Morgan -pankin asiakirjaan, jonka mukaan Edison tarjoaa tietoa kuluttajien ostoksista, kuten brändiuskollisuudesta ja ostomieltymyksistä.

Lehti kertoo vastaavasta tietojenkeruusta ja -myynnistä koskien myös Cleanfox- ja Slice-sähköpostisovelluksia. Slicen kehittäjä Rakuten vaikuttaa myyvän pääsyä yhteen tuotekategoriaan yli 100 000 dollarilla. Edison sanoo verkkosivuillaan ”prosessoivansa sähköposteja”, mutta erään käyttäjän mielestä asia voitaisiin kertoa selvemminkin. Rakuten huomautti antaneensa käyttäjille mahdollisuuden kieltäytyä tietojensa myymisestä.

Kyse on paljon sähköposteja laajemmasta markkinasta, missä käyttäjälleen usein maksuton palvelu ei kuitenkaan ole ilmainen. Rahan sijaan käyttäjä maksaa tiedoillaan – enemmän tai vähemmän tietoisesti.

Vanha hokema kuuluu, että Facebookin tai Googlen käyttäjä ei ole asiakas, vaan tuote, jota yhtiöt myyvät oikeille asiakkailleen eli mainostajille.

Google on lukenut automatisoidusti Gmail-käyttäjiensä sähköposteja jo vuosikaudet. Yhtiö ilmoitti vuonna 2017, ettei se enää kohdenna mainoksia sähköpostien sisällön perusteella.

Tästä huolimatta Googlen käyttöehdoissa on seuraava maininta:

– Automaattiset järjestelmämme analysoivat sisältösi (mukaan lukien sähköpostit), jotta ne voivat tarjota sinulle merkityksellisiä tuotteiden ominaisuuksia, kuten räätälöityjä hakutuloksia, juuri sinulle sopivaa mainontaa sekä roskapostin ja haittaohjelmien tunnistamista. Tämä analyysi tehdään sisältöä lähetettäessä, vastaanotettaessa ja tallennettaessa.

Väittämä pitää paikkansa myös mainittuja nettijättejä laajemmin, mistä todisti äskettäinen jupakka virustorjuntaohjelma Avastin harrastamasta käyttäjätietojen myynnistä. Tässä tapauksessa Avast tuli kuitenkin toisiin aatoksiin ja lopetti tietojen kauppaamisen kertarysäyksellä.

Ehkä yleisin tapa seurata käyttäjiä on selainten käyttämät evästeet ja muut tiedot, joista voidaan luoda eräänlaisia digitaalisia sormenjälkiä käyttäjän nettihistorian tarkkailemiseksi ja mainonnan kohdentamiseksi. Tässä taistelussa Googlen johtavalla Chrome-selaimella on ollut kurja maine, mutta siihen voi olla luvassa muutos uuden Chrome 80:n myötä.

Cleanfoxin kehittäjä Foxintelligence totesi Motherboardille, että tällaisella tietomarkkinalla voi olla hyötynsä myös kuluttajille ja että hedelmällinen kaupankäynti tiedoilla on mahdollista ilman yksityisyyden heikentymistä.

Tuoreimmat osastosta