Kommentti: Janne, 39, on harvinaisen fiksu mies – huijauksen tai murron kohteeksi joutumista ei saa hävetä - Tietoturva - Ilta-Sanomat

Kommentti: Janne, 39, on harvinaisen fiksu mies – huijauksen tai murron kohteeksi joutumista ei saa hävetä

On aika muuttaa tapaa, jolla puhumme nettihuijauksista ja tietomurroista. Siinä voittavat kaikki – paitsi verkkorikolliset, kirjoittaa Ilta-Sanomien digitoimittaja Henrik Kärkkäinen.

18.12.2019 13:31

Pohjoissavolainen Janne, 39, on harvinaisen fiksu kaveri. Hän joutui sähköpostihuijauksen kohteeksi, mikä aiheutti hänelle haittaa niin bisnes- kuin mainemielessäkin.

Mitä Janne teki sen jälkeen? Kertoi kokemuksistaan. Asiakkailleen sähköpostitse. Sosiaalisessa mediassa. Yrityksen verkkosivuilla. Ilta-Sanomissa.

Janne teki jotain sellaista, mitä ihan jokaisen pitäisi tehdä.

Suomalaisten keskuudessa elää edelleen myytti, että sähköposti- tai nettihuijaukseen meneminen tai tietomurron kohteeksi joutuminen on noloa, ja asia pitäisi vaieta kuoliaaksi.

Väärin.

Siitä pitää nimenomaan kertoa.

”Eihän tuohon voi kukaan täysjärkinen mennä.”

”Ilmiselvä huijaus.”

”Oma oli vikansa.”

”Tuossa on kirjoitusvirhe, eihän tuollaista voi millään uskoa.”

Tämäntyyppiset kommentit ovat kovin yleisiä verkkohuijauksista kerrottaessa. Ne luovat turhaa häpeän tunnetta ja saavat aikaan sen, ettei muita varoiteta omia kokemuksia jakamalla.

Kommentointia leimaa yleensä elitismi ja jälkiviisaus. Sekä luulo, että huijaukset ovat aina paljain silmin nähtävissä.

Verkkorikolliset keksivät koko ajan uusia tapoja naruttaa ihmisiä. Uuteen vedätykseen on helppo mennä – koska sen olemassaolosta ei ole kehdattu sanoa.

Kun puhelimeen napsahtaa tekstiviesti Finnkinolta sattumoisin sellaisena päivänä, jolloin olet menossa leffaan, on linkkiä helppo klikata.

Ihmisillä on kiire, sähköposteja luetaan pieneltä ruudulta.

Odotat pakettia. Kännykkään tulee Postin viesti saapuneesta lähetyksestä.

Osana sähköpostitse käytävää hintaneuvottelua tulee linkki liitetiedostoon, jossa on tarjous.

Sekä kaikki ne uudet tavat huijata, jotka keksitään vasta ensi viikolla ja ensi kuussa, emmekä niitä siksi vielä tunne. Ja niillä narautetaan jotakuta ja sen jälkeen vielä useampia, jotka olisivat voineet hyötyä näiden ensimmäisten kokemuksista.

On järjetön ajatus olettaa, että ihmiset ovat tarkkaavaisimmillaan koko ajan. Siihen ei ihmisten kognitiivinen kapasiteetti riitä.

Mitäpä, jos unohdettaisiin huijauksen tai tietomurron kohteeksi joutuneiden ihmisten syyllistäminen? Ja sen sijaan otettaisiin opiksi omista ja muiden kokemuksista ja jaettaisiin tietoa.

Ei asuntomurronkaan kohteeksi joutuneita syyllistetä. Tämä sopii viedä myös digitaaliseen maailmaan.

Ole kuten Janne. Älä ole kuten näsäviisas jälkiviisastelija.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?