Mies menetti 1,8 miljoonaa dollaria sim-kortin vaihdossa: ”Seisoi avuttomana kaupassa”

Julkaistu:

Sim-hyökkäys
Yhdysvaltalainen mies syyttää AT&T:tä säästöjensä menettämisestä ja rikollisten auttamisesta, Ars Technica kertoo.
Kalifornialaismies on haastanut teleoperaattori AT&T:n oikeuteen, kannetta (pdf) lainaava Ars Technica kertoo. Kanteen mukaan hänen omaisuutensa vietiin käytännössä 45 minuutin aikana hänen havaittuaan yhden useista samanlaisista sim-hyökkäyksistä.

Englanniksi nimellä sim swap tunnettu hyökkäystapa tarkoittaa puhelinnumeron siirtoa oikealta käyttäjältä rikollisen käyttämään puhelimeen, jolloin hän pääsee vastaanottamaan omistajan numeroon tulevat viestit ja puhelut.

Kanteen mukaan kaksi AT&T:n työntekijää oli tieten tahtoen mukana tässä operaatiossa ja ottivat rikollisilta vastaan maksuja. Tällaisia hyökkäyksiä tapahtui väitetysti ainakin neljä kertaa. Toisen hyökkäyksen alkaessa mies sattui olemaan AT&T:n liikkeessä ja oli juuri ostanut uuden iPhonen ja sim-kortin. Vain minuutteja myöhemmin hän joutui sim-hyökkäyksen kohteeksi, eikä kanteen mukaan saanut apua 45 minuuttiin pyynnöistään huolimatta.

– Tänä aikana kolmannet osapuolet pystyivät käyttämään [kantajan] AT&T-matkapuhelinnumeroa päästäkseen käsiksi [hänen] henkilökohtaisiin ja rahoitustileihinsä ja varastaakseen häneltä noin 1,8 miljoonaa dollaria samalla, kun [kantaja] seisoi avuttomana AT&T:n liikkeessä pyytäen yhtiön apua, kanteessa sanotaan.

1,8 miljoonan dollarin, eli noin 1,6 miljoonan euron omaisuus oli kryptovaluutan muodossa ja käsitti hänen säästönsä ja asunnon myymisestä saadut tulot. Mukana oli myös varoja, joita oli tarkoitus käyttää yritystoiminnan rahoittamiseen. AT&T kuitenkin kiistää kaikki syytökset ja aikoo puolustautua oikeudessa.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kanne laatuaan AT&T:tä vastaan. Viime vuonna toinen kryptovaluuttasijoittaja haastoi operaattorin oikeuteen menetettyään 24 miljoonaa dollaria vastaavassa sim-hyökkäyksessä.
Molemmat kantajat ovat sitä mieltä, että AT&T ei riittävästi suojaa asiakkaitaan puhelinnumeroiden kaappaamiselta.

– Se mitä AT&T teki oli kuin hotelli antaisi väärennettyjä henkilöpapereita käyttävälle varkaalle huoneen ja sen kassakaapin avaimen, jotta tämä voi varastaa sieltä omistajan jalokivet, viimevuotisessa kanteessa kuvailtiin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt