Tapani, 78, oli vähällä uskoa aidolta näyttävään Apple-huijaukseen – yksi kikka paljasti totuuden

Julkaistu:

Verkkohuijaukset
Huijarin väite Apple-tilin lukitsemisesta oli helppo todeta vääräksi iPhonea vähän käyttämällä.
Porvoolainen Tapani, 78, oli vähällä joutua sähköpostihuijarien kynimäksi sunnuntaina. Oma valppaus kuitenkin pelasti pahimmalta.

Tapani kertoo IS Digitodaylle saamastaan sähköpostista, joka oli lähetetty Applen iCloud-pilvipalvelun nimissä. Viestin mukaan Tapanin Apple ID -käyttäjätunnus oli lukittu, koska siinä oli havaittu epäilyttävää toimintaa. Tunnus uhattiin lukita pysyvästi viikon kuluessa, ellei hän toimita vaadittuja tietoja.

– Vähän ihmettelin tuota lähettäjää, enkä huomannut ykkösasiaa tarkistaa, mikä lähettäjän sähköpostin oikea domain on. Kun oli muuten niin Applen näköinen, Tapani kertoo.

Vastaavia huijauksia Applen nimissä on esiintynyt vuosien varrella erilaisina muunnoksina.
Tämä viesti oli mahdollista tunnistaa huijaukseksi muun muassa lähettäjästä, joka ei selvästikään muistuttanut Applen oikeita osoitteita. Viesti oli kirjoitettu englanniksi ja sisälsi joitakin kielioppivirheitä.

Tapanin tapauksessa huijaus osui kuitenkin hyvin uskottavaan saumaan, sillä hänen Apple-laitteillaan oli juuri tehty useita poikkeavia toimia. IPhone 6s -puhelin oli ollut huollossa, ja vanha iPad oli vaihdettu uuteen niin, että myyjä oli hoitanut sisällön siirron laitteesta toiseen.

– Se oli yksi syy, miksi tähän retkahdin. Ja sitten toisaalta tällaisia tarkistuksia, että oliko tämä nyt sinun laitteesi, tulee aika usein. Tämä viesti oli tavallista perusteellisempi, vaikka vähän erikoiselta näyttikin.

Tapani päätyi huijarien verkkosivulle, joka oli tehty muistuttamaan läheisesti Applen aitoa sivua. Verkkosivun osoitetta Tapani ei katsonut, mutta usein siitäkin voi tunnistaa, että sivu ei kuulu väitetylle taholle. Sivu kysyi Apple ID -tunnuksen lisäksi henkilötiedot, osoitteen, puhelinnumeron ja sitten vielä pankkitiedot.

– Siinä kohtaa iskin jarrut päälle.

Kieli kieli huijauksesta

Tapani otti iPhonella valokuvan ja näki sen siirtyvän saman tien iCloudin kautta hänen tablettiinsa. Tämä todisti heti, että Apple ID ei ole lukittuna toisin kuin huijarit yrittivät uskotella.

Tapani ei koskaan päätynyt luovuttamaan tietojaan huijareille. Soitto Applen tukeen vahvisti, että kyseessä on huijaus, ja Tapanin Apple ID vaihdettiin varmuuden vuoksi.

Tukihenkilö myös huomautti kielen olleen toinen vihje huijauksesta. Apple lähettää sähköpostinsa aina samalla kielellä kuin minkä käyttäjä on tililleen asettanut. Tässä tapauksessa aidot viestit tulisivat siis Tapanille suomeksi.

Apple on julkaissut tukisivuillaan artikkelin erilaisten huijauksien välttämiseksi. Yhtiö ei koskaan kysy käyttäjältä Apple ID:n salasanaa tukea antaessaan. Pankkitietoja tai luottokortin numeroa ei missään tapauksessa pyydetä.

On varsin todennäköistä, että Tapanin saamaa huijausviestiä tai sen muunnelmia on lähetetty laajemminkin.

– Vähältä piti, etten alkanut niitä pankkitietojakin siihen täyttämään, Tapani tunnustaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt