Ihmiset antoivat puhelinnumeronsa lisätäkseen turvaa – Twitter käytti tietoja väärin

Julkaistu:

Twitter
Twitter käytti käyttäjien tietoturvansa lisäämiseksi antamia puhelinnumeroita mainosten kohdentamiseen.
Lyhytviestipalvelu Twitter myöntää käyttäneensä käyttäjien kaksivaiheista tunnistusta varten luovuttamia puhelinnumeroita ja sähköpostiosoitteita kohdennettujen mainosten esittämiseen. Yhtiön tukiartikkelin mukaan teko ei ollut tahallinen, eikä asiasta kärsineiden käyttäjien määrää tiedetä.

– Tämä oli virhe, ja me pyydämme anteeksi, Twitter toteaa.

Kaksivaiheinen tunnistus tarkoittaa, että käyttäjätilille ei pääse pelkän salasanan avulla. Lisävarmistukseen käytetään esimerkiksi puhelimeen tulevaa tekstiviestiä. Tätä varten annettua puhelinnumeroa ei pitäisi koskaan käyttää mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Twitterin mukaan ongelma on nyt korjattu. Yhtiö selittää kaiken johtuneen sen Tailored Audiences- ja Partner Audiences -mainosjärjestelmistä.

Mainostajat voivat kohdentaa mainoksia käyttäjille omien markkinointilistojensa avulla. Näillä listoilla on esimerkiksi mainostajien kokoamia puhelinnumeroita tai sähköpostiosoitteita. Kun mainostaja on ladannut listansa Twitteriin, palvelu on saattanut yhdistää ihmisiä näihin listoihin turvatarkoituksessa annettujen puhelinnumeroiden ja sähköpostiosoitteiden avulla.

Twitterin virhe on sama, josta Facebook jäi kiinni viime vuonna. Facebookin huomattiin käyttävän kaksivaiheista tunnistusta varten annettuja numeroita mainosten kohdentamiseen.
Yhdysvallat sakotti Facebookia kesällä viidellä miljardilla dollarilla käyttäjien yksityisyyden loukkaamisesta.
Kaksivaiheisen tunnistuksen väärinkäyttö oli osa tätä tuomiota. Nähtäväksi jää, joutuuko myös Twitter vaikeuksiin viranomaisten kanssa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt