Varo! Huijausviestejä on liikkeellä paljon ja niitä on helppo uskoa

Julkaistu:

Tilausansat
Huijarit saavat viestinsä näkymään samassa ketjussa luotettavien lähettäjien kanssa. Siihen on yksinkertainen syy.
Tekstiviestinä saapuvia huijauksia on nyt syytä vahtia tavallistakin tarkemmin, kertoo Traficomin alainen Kyberturvallisuuskeskus. Sen mukaan Suomessa on viimeisen kahden viikon aikana raportoitu tavanomaista runsaammin tällaisista huijausviesteistä.

Viestit saapuvat muun muassa Postin, Gigantin, Finnkinon tai Sokoksen nimissä ja niiden perimmäisenä tarkoituksena on sitouttaa uhri tilausansaan eli kuukausittain toistuvaan maksuun.
Viesteissä väitetään vastaanottajalla olevan maksamatta esimerkiksi paketin toimituskuluja tai sitten hänelle syötetään pajunköyttä arpajaisvoitosta.


Viimeksi tällaisista huijauksista varoitti S-Ryhmä keskiviikkona. Sen mukaan liikkeellä on Sokoksen nimissä lähetettyjä tekstiviestejä, joissa kehotetaan hyvällä suomella lunastamaan palkinto painamalla viestissä olevaa linkkiä. Tarkoitus on kalastella asiakkaan maksukorttitietoja.

Viestien uskottavuutta lisää huomattavasti niiden ilmaantuminen usein samaan viestiketjuun aidon lähettäjän kanssa. Kyberturvallisuuskeskus huomauttaa tämän johtuvan matkapuhelinten ominaisuudesta, jossa samaan ketjuun niputetaan viestit, jotka näyttävät tulevan samalta lähettäjältä.

– Viesti voi olla hyvin hämäävä, sillä se on tullut Sokoksen nimissä ja ainakin osalle asiakkaista samaan viestiketjuun, jossa on Sokoksen oikeasti lähettämiä tekstiviestejä, SOK:n riskienhallinnan päällikkö Mikko Koskinen kertoi S-Ryhmän verkkosivuilla.
Tyypillistä on myös se, että viesteissä oleva linkki on lyhennetty versio alkuperäisestä, jotta sen todellinen määränpää olisi piilossa. Tässä yhteydessä voisi olla paikallaan selvittää ensin alkuperäinen linkki, mutta puhelimessa sen tekeminen on hieman konstikasta.

Linkki johtaa sivustolle, jolla ei ole mitään tekemistä väitetyn lähettäjän kanssa.

– Erehdyttäminen voi olla joko tahatonta tai tahallista. Olennaista kuitenkin on, että viestin tai tarjouksen vastaanottaja ei saa viestin sisällöstä todenmukaista kuvaa, ja tämä vaikuttaa hänen ostopäätökseensä, Kyberturvallisuuskeskus toteaa.

Älä siis näpäytä linkkejä, joita et tunnista ja vaikka ne tulisivat luotetulta lähettäjältä. Jos kuitenkin näpäytit, älä ainakaan luovuta maksukorttisi tietoja olematta täysin varma verkkosivuston aitoudesta.

Päivitetty lisätiedoilla.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt