Facebook antoi lupauksen historian poistamisesta – apuväline tuli myöhässä ja rampana

Julkaistu:

Facebook
Facebookin työkalu ei toimi niin kuin alun perin luultiin, eikä se ole vielä saatavilla melkein missään. Se voi silti satuttaa Facebookia.
Facebookin perustajan ja toimitusjohtajan Mark Zuckerbergin käyttäjille lupaama työkalu käyttöhistorian tyhjentämiseksi on vihdoin saapumassa. Facebook kertoi asiasta tiedotteessaan ja taustoittavassa blogikirjoituksessaan. Aiheesta uutisoivat esimerkiksi Mashable ja The Guardian.

Zuckerberg julkisti historiatyökalun vuonna 2018, mutta silloin ennakoidun muutaman kuukauden sijaan se valmistui vasta nyt.
Työkalulla Facebookilta voi estää pääsyn erilaisten sivustojen ja sovellusten keräämiin tietoihin siitä, mitä olet klikannut tai millä sivuilla olet vieraillut. Tämä clear history -nimellä esiintyvä nappi ei kuitenkaan todellisuudessa hävitä käyttäjän historiaa. Se ainoastaan kytkee käyttäjän irti tästä Facebookin ulkopuolella kerätystä selailudatasta, joka säilyy jatkossakin Facebookin hallussa.

Clear history on osa laajempaa toimintoa nimeltä Off-Facebook Activity. Toiminto tulee aluksi saataville Irlannissa, Etelä-Koreassa ja Espanjassa. Muihin maihin se on tulossa kenties vasta usean kuukauden päästä.

Toiminnolla on mahdollista tarkastella Facebookin käyttäjästä keräämää tietoa sivustoilta, jotka käyttävät esimerkiksi Facebookin tykkää-nappia tai sisäänkirjautumistoimintoja.

Facebookin esimerkissä vaatekauppa haluaa näyttää mainoksia ihmisille, jotka ovat kiinnostuneita uusista kengistä. Kauppa voi kertoa Facebookille, että joku tietyllä laitteella katsoi näitä kenkiä. Jos laitetieto täsmää jonkun Facebook-tilin kanssa, siihen voidaan kohdentaa mainoksia kyseisistä kengistä.

Nyt käyttäjä voi nähdä koosteen muiden sovellusten ja verkkosivujen Facebookille lähettämistä tiedoista, kytkeä tilinsä irti tästä tiedosta ja valita, että tulevaa Facebookin ulkopuolista netinkäyttöä ei myöskään kytketä hänen tiliinsä.

Facebook selittää monin sanankääntein, että todellinen tietojen poistaminen olisi liian iso tekninen haaste. Kaikesta huolimatta työkalulla voi tällaisenaankin olla selvä vaikutus Facebookin mainonnasta nettoamiin rahoihin. Tätä ennakoi Facebookin talousjohtaja jo alkuvuonna.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt