HS: Kiire vaaransi potilastiedot Suomessa – "Apotti ei voi mitenkään laajentua"

Julkaistu:

Tietosuoja
Valtava Apotti-tietojärjestelmä on tuonut mukanaan myös valtavan tietosuojaongelman, kertoo Helsingin Sanomat.
Suomessa on jo osittain käytössä mittava sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmä nimeltä Apotti. Siitä on kuitenkin paljastunut iso tietosuojaongelma, joka uhkaa viivästyttää Apotin käyttöönottoa entisestään, Helsingin Sanomat kertoo.

Perusongelma on se, että Apotti esittää luottamuksellisia potilas- ja asiakastietoja ristiin sosiaalihuollon ja terveydenhuollon välillä, eikä kaikilla työntekijöillä ole laillista oikeutta nähdä näitä tietoja. Vantaa tiedosti ongelman etukäteen, mutta päätti silti edetä Apotin kanssa potilasturvallisuuden ja sujuvien palvelujen varmistamiseksi.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio pitää tilannetta kestämättömänä.

– Tässä on valtavat intressit ja kämmenet hikisinä Apotin puolella, mutta Apotti ei mitenkään voi laajentua, ennen kuin peruskysymys on laitettu kuntoon, Aarnio toteaa HS:n mukaan.

Useita vuosia rakennetun Apotin on tarkoitus kattaa jopa 1,6 miljoonan suomalaisen potilas- ja asiakastiedot ensi vuoden loppuun mennessä. Lopulta järjestelmän on määrä palvella laajasti pääkaupunkiseudun ja joidenkin lähikuntien asukkaita. Hankkeen kokonaishinnaksi on arvioitu noin 600 miljoonaa euroa ja sen ensimmäinen tulikoe oli käyttöönotto Peijaksen sairaalassa Vantaalla marraskuussa.
Matkan varrella ehdittiin riidellä myös koko järjestelmän toimittamisesta aina oikeusistuimia myöten.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt