Kaksi suomalaispalvelua murrettiin – yli 300 000:lle kehotus vaihtaa salasana

Julkaistu:

Tietomurrot
Taloyhtio.Info- ja Tallier.Info-palveluiden käyttäjien tietoja on saattanut päätyä vääriin käsiin.
Taloyhtio.Info- ja Tallier.Info-palvelut ovat joutuneet tietomurron kohteeksi. Teleoperaattori Telian omistaman Nebulan palvelimille päässeet murtautujat ovat saattaneet saada haltuunsa käyttäjien sähköpostiosoitteet, nimet ja salasanat.

Vaikka tiedot olivat salakirjoitettuna palvelimella, palveluntarjoaja suosittelee käyttäjiä vaihtamaan salasanansa varmuuden vuoksi. Jos samaa salasanaa on käytetty muissa palveluissa, se tulisi vaihtaa myös niissä.

Kaikkien asiakkaiden tiedot ja tiedostot ovat tallessa.

Taloyhtio.Infon toimitusjohtaja Tuomas Saarelaisen mukaan murron kohteeksi joutui kaksi ei-kriittistä informaatiota sisältävää palvelinta.

Taloyhtio.Infossa on taloyhtiöasiakkaita 7000–8000:n välillä, isännöitsijätoimistoja lähemmäs 150 ja käyttäjiä yli 300 000. Tallier.Infoa puolestaan käyttää alle 10 tilitoimistoa.

Kummatkin palvelut ovat tällä hetkellä pois käytöstä. Saarelaisen mukaan niiden palveluympäristöt rakennetaan kokonaisuudessaan uudestaan turvasyistä. Hän sanoo toivovansa työn valmistuvan ensi viikolla.

Taloyhtiö.Info on asumiseen liittyvä verkkopalvelu, joka mahdollistaa asumiseen ja taloyhtiöihin liittyvien asioiden hoitamisen älypuhelimella tai tietokoneella. Tallier.Info on verkossa toimiva kirjanpitopalvelu.

Telian viestintäpäällikkö Martina Liljus kertoo, ettei murto koske muita kuin kahta mainittua palvelua, sillä Nebulan asiakkaiden ympäristöt on eristetty palvelimilla toisistaan. Hänen mukaansa murrosta on tehty ilmoitus viranomaisille.

Tietoturvayhtiö Nixu selvittää murtoa Nebulan toimeksiannosta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt