Tietoturva

Tuhoa tämä viesti: Suomalaisten tietoja urkitaan hämäävällä vaatimuksella S-Pankin nimissä

Julkaistu:

Tiedonkalastelu
S-Pankin asiakkailta pyydetään tietoja suomenkielisellä viestillä, jossa pyyntöä tehostetaan varoituksella.
S-Pankin asiakkaiden tietoja yritetään urkkia erehdyttävän hyvällä suomenkielellä kirjoitetulla viestillä. Viestissä käyttäjiä pyydetään tekemään järjestelmäpäivitys sekä päivittämään tietonsa viestissä mukana olevan linkin kautta. Viestiä on lähetetty myös muille kuin S-Pankin asiakkaille.

Viestin otsikkona on ”Yhteystietojen päivitys”

– Verkkopankin käyttäjiä koskeva PSD2-direktiivin astui voimaan 13.01.2019 tästä johtuen verkkopalveluiden käyttäjien on tehtävä järjestelmäpäivitys ja päivittää yhteystiedot ajantasalle, kirjoitetaan tiedonkalasteluviestissä.

Tämän jälkeen viestissä vakuutellaan, että asiakkaiden tiedot kuuluvat pankkisalaisuuden piiriin. Lopuksi vastaanottajaa painostetaan vielä varoituksella:
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Ilman päivitystä pankkipalveluita voidaan joutua rajoittamaan. [...] Rajoitukset koskevat maksukortteja ja verkkopankkia tai muuta tilin käyttöä.

S-Pankista vahvistetaan, että kyseessä on huijausviesti.

– Tuon tyyppisistä on meille tullut muutamia ilmoituksia, kertoo viestintäpäällikkö Kaisa Pennanen.

– Näitä on liikkeellä, ja otamme mielellään vastaan tietoja näistä yrityksistä.

S-Pankille voi kertoa huijauksista sähköpostilla osoitteeseen turvallisuus@s-pankki.fi, tai pankin ”Turvallinen pankkiasiointi” -verkkosivuston kautta, jossa pankki neuvoo asiakkaitaan muun muassa tunnistamaan erilaisia huijausyrityksiä.

Hän kertoo S-Pankin seuraavan jatkuvasti huijausyrityksiä, sillä rikolliset keksivät jatkuvasti uusia keinoja.

Huijausviestin uskottavuutta lisää se, että lähettäjän osoitteen perusteella se näyttää tulleen S-Pankin asiakaspalvelulta.

– Vaikka näyttää tulleen meidän sähköpostiosoitteesta, niin se lähettäjän osoite on valitettavasti väärennettävissä, Pennanen sanoo.

Hän muistuttaa, ettei S-Pankki tai muutkaan pankit kysy asiakkaidensa tunnuksia tai muita tietoja sähköpostitse. Hän myös varoittaa olemaan klikkaamasta tällaisissa viesteissä olevia linkkejä, ja kehottaa poistamaan viestin.

– Jos on jo erehdyksessä antanut tietoja huijaussivustolle, pitäisi mahdollisimman nopeasti olla yhteydessä korttien sulkupalveluun, Pennanen neuvoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt