Tietoturva

Chrome saa tärkeän parannuksen – poistaako ikävän nettikiusan?

Julkaistu:

Chrome-selain
Verkon mainosvaltias Google käyttää Chromen valta-asemaa haitallisten mainosten nujertamiseksi.
Verkkomainonnalla rahansa pääosin ansaitseva Google kertoo muutoksesta maailman suosituimpaan selaimeen Chromeen. Sovelluksen joulukuussa ilmestyvä versio 71 puuttuu huomattavasti tiukemmin käyttäjälle haitallisiin kokemuksiin.

Googlen blogin mukaan Chromen nykyiset suojaukset eivät mene tarpeeksi pitkälle ja päästävät läpi etenkin haitallisia mainoksia. Ne huijaavat käyttäjää esimerkiksi lupaamalla videon, mutta toistonapin painaminen saakin käyttäjän lataamaan ei-toivottua sisältöä. Toinen esimerkki ovat ikkunan sulkemista esittävät x-napit, jotka todellisuudessa avaavat uusia ikkunoita ruudulle.

Haitalliset mainokset voivat olla esimerkiksi vääriä järjestelmän varoituksia tai muita hälytyksiä, jotka yrittävät säikytellä käyttäjää. Viime kädessä huijausmainosten tavoitteena voi olla henkilökohtaisen tiedon varastaminen.

Chrome 71 estää kaikki mainokset verkkosivustoilla, jotka toistuvasti käyttävät vierailijaa hyväksi tällä tavalla. Sivustojen ylläpitäjät voivat tarkistaa Googlen työkalulla, onko heidän sivustonsa Googlen sääntöjen mukainen. Jos ei ole, sivuston korjaamiseen annetaan aikaa 30 päivää ennen kuin sivulla olevat mainokset piilotetaan käyttäjiltä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Uusi suojaus on oletuksena päällä tulevassa Chromessa, mutta käyttäjät voivat halutessaan kytkeä sen pois päältä.

Google teki Chromeen hiljattain myös toisen muutoksen, joka itse asiassa heikentää käyttäjien tietoturvaa. Selaimeen ilmestyi vaivihkaa ominaisuus, joka kirjaa käyttäjän automaattisesti Chromeen, jos selaimella kirjautuu johonkin toiseen Googlen palveluun kuten Gmailiin. Tämä sai tietoturva-asiantuntijan takajaloilleen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt