Tietoturva

Huijari iskee nyt tekstiviestillä – hairahduksen hinta 89 e/kk: ”Olen kuvitellut, että olen fiksu näissä”

Julkaistu:

Huijaukset
Finnkinon nimissä lähetetty huijausviesti on narauttanut monia suomalaisia.
Ihmisille lähetetään huijausviestejä Finnkinon nimissä. Huijausyrityksiä on tullut viime päivinä etenkin tekstiviestitse.

Viestissä luvataan kaksi elokuvalippua vastineeksi nettikyselyyn vastaamisesta. Viestin linkki vie vastaamaan verrattain aidon näköiseen kyselyyn, jossa kysellään leffakävijän mieltymyksistä: pitääkö hän enemmän karkista vai popcornista, mikä filmityyppi häntä eniten kiinnostaa ja niin edelleen.

Todellisuudessa kyseessä on tilausansa. Jos kyselyn jälkeen antaa luottokorttitietonsa, sitoutuu 90 euroa kuukaudessa maksavaan, todennäköisesti vastikkeettomaan nettipalveluun. Näistä on käytännössä hyvin hankala päästä eroon.

Tekstiviestin saanut nelikymppinen perheenäiti kuoletti korttinsa kyselyyn vastattuaan. Hän sai kuulla pankilta, että vastaavia tapauksia oli ollut useampia maanantain aikana.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Olen kuvitellut, että olen fiksu näissä, mutta niin sitä vaan menee halpaan, hän kommentoi Ilta-Sanomille.

Lue lisää: Miten toimia, kun korttitiedot menevät huijareille: Kortti heti kiinni vai ensin pankkiautomaatille?

Huijaustekstarit on väärennetty Finnkinon nimiin, ja ne menevät samaan ketjuun aitojen Finnkinolta tulleiden viestien kanssa. Retkuun on helppo mennä etenkin, jos nettiselain täyttää huijaussivulla olevan lomakkeen pyytämät yhteystiedot automaattisesti.

– Meidän 12-vuotias opasti minua, että olisi pitänyt katsoa se [verkkoselaimessa näkyvä] nettiosoite heti ja siitä tajuta, että on huijaus. Onneksi noi lapset on noin fiksuja ja ilmeisesti koulussa hyvin opetettu, perheenäiti totesi.

– Nyt sitten odottelen uutta luottokorttia puolitoista viikkoa, hän sanoi.

Finnkino kertoo verkkosivuillaan, että tekstiviestien lisäksi huijausyrityksiä tulee sähköpostitse, Messenger-pikaviesteillä ja nykyisin jopa kännykkäsovellusten sisäisissä ostoksissa. Kaikki nämä ohjaavat verkkosivuille ”kyselyä” täyttämään ja maksutietoja luovuttamaan.

Finnkino kertoo tehneensä asiasta rikosilmoituksen.

Hetken harkinta on hyvä nyrkkisääntö ennen minkä tahansa sähköpostissa olevan linkin klikkaamista. Jos klikkaat, seuraava vaihe on selaimen otsikkorivin tarkistaminen ja sen miettiminen, näyttääkö nettiosoite siltä miltä sen pitääkin.

Alla olevat kuvat näyttävät, millaiset verkkosivut Finnkino-huijauksen takaa löytyvät.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt