Facebook paljasti: Näitä tietoja keräämme sinusta – vaikka et ole käyttäjä

Julkaistu:

Facebook
Facebook täsmensi, mitä Mark Zuckerbergin viime viikon tunnustus oikein tarkoittaa.
Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg mainitsi Yhdysvaltain kongressin kuulemisessa viime viikolla, että myös palvelun ulkopuolella olevista ihmisistä kerätään tietoa. Zuckerbergin mukaan tietoja kerätään turvallisuuden parantamiseksi, mutta Facebookin nyt julkaiseman blogikirjoituksen perusteella tietoja käytetään muuhunkin.

– Kun vierailet verkkosivustolla tai sovelluksessa, joka käyttää palvelujamme, saamme tietoa, vaikka olisit kirjautuneena ulos tai sinulla ei ole Facebook-tiliä. Tämä johtuu siitä, että muut sovellukset ja sivustot eivät tiedä, kuka käyttää Facebookia, yhteisöpalvelun tuotehallintajohtaja David Baser aloittaa.

Kun vierailet verkkosivustolla, selaimesi lähettää sivuston palvelimelle pyynnön. Selain jakaa internet-liittymäsi yksilöivän ip-osoitteen, joka ei kuitenkaan vielä riitä käyttäjän tunnistamiseen. Sivusto tarvitsee ip-osoitteen tietääkseen, minne internetissä sivuston sisältö pitää lähettää.

Verkkosivustot saavat myös tietoa selaimesta ja käyttöjärjestelmästä, kuten Android tai Windows, koska eri alustat ja ohjelmistot voivat tukea erilaisia toimintoja. Lisäksi kerätään evästeitä, joilla tunnistetaan, onko kävijä vieraillut aiemmin. Selaimeen lähetetään tyypillisesti takaisin kahdenlaista tietoa: Sisältöä sivustolta ja ohjeet, joilla selain osaa lähettää kyselyjesi muille yrityksille, jotka tarjoavat sisältöään ja palvelujaan sivustolla. Siten myös Facebook saa samat tiedot, jotka sivusto kerää.

– Kun verkkosivusto käyttää jotakin palveluamme, selaimesi lähettää Facebookille samanlaista tietoa, kuin mitä verkkosivusto saa. Me saamme myös tietoa, mitä verkkosivustoa tai sovellusta käytät, mikä on tarpeen sen tietämiseksi, milloin työkalujamme pitää tarjota, Baser kirjoittaa.

Yhtä ei mainittu

Baserin mukaan Facebook toimii samalla tavalla kuin esimerkiksi Google, Amazon tai Twitter tahoillaan. Tyypillisesti verkkosivut lähettävät samat keräämänsä tiedot useille tahoille vieraillessasi – ei yksinomaan Facebookille.

Facebook käyttää kerättyjä tietoja kolmeen tarkoitukseen: Palvelujensa tarjoamiseen sivustoille tai sovelluksille, turvallisuuden parantamiseen ja omien tuotteidensa ja palvelujensa kehittämiseen. Baser painottaa, että tietoja ei myydä.

Ensimmäiseen kohtaan sisältyy mainosten esittäminen. Ei-käyttäjän tapauksessa tämä voi tarkoittaa, että hänelle esitetään mainos Facebookiin liittymiseksi. Hän ei kuitenkaan voi saada kohdennettuja mainoksia Facebookin mainoskumppaneilta, yhteisöpalvelun edustaja selvitti Business Insider -lehdelle.

Edustaja myös kiisti, että ei-käyttäjistä luotaisiin "varjoprofiileja" heidän käyttäytymisensä perusteella. Mutta tietojen avulla sivustot ja sovellukset voivat esimerkiksi tarkkailla, kuinka moni ihminen vierailee palveluissa.

Facebook ei tarjoa palvelua käyttämättömille ihmisille keinoa estää seuranta. Edustajan mukaan tämä johtuu juuri siitä, että he eivät ole käyttäjiä. Johtaja Baser puolestaan tähdentää Facebookin edellyttävän kaikilta sen työkaluja käyttäviltä sivustoilta ja sovelluksilta, että ne kertovat tietojen keräämisestä ja pyytävät siihen luvan. Tekstin muotoilu jättää epäselväksi, koskeeko tämä myös ei-käyttäjiä.

Baser jätti kokonaan huomiotta sen tosiasian, että Facebook kerää – tai on ainakin vielä hiljattain kerännyt – ei-käyttäjistä tietoa myös oman sovelluksensa avulla. Kun Facebook-käyttäjä päästää yhteisöpalvelun kiinni kontaktitietoihinsa, Facebook saa tietoa myös niistä kontakteista, jotka eivät ole liittyneet palveluun.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt