Tietoturva

Varo S-marketin nimissä tulevaa vilpillistä tekstiviestiä – voi johtaa 78 euron kuukausimaksuun

Julkaistu:

Huijaukset
S-marketin nimissä tehtävä huijaustekstiviestikampanja jatkuu hieman uudistuneena.
S-marketin nimissä lähetetään suomalaisille huijaustekstiviestiä, jolla pyritään houkuttelemaan vastaanottaja kuukausimaksulliseen tilausansaan.

”S-market”-lähettäjältä tulevassa viestissä kerrotaan vastaanottajalla olevan paketti odottamassa. Tämä on omiaan ohjaamaan vastaanottajaa harhaan, sillä monissa S-marketeissa sijaitsee Postin noutopiste.

Tekstiviestissä olevan linkin klikkaaminen vie sivulle, jossa väitetään jaettavan 500 euron arvoisia lahjakortteja S-markettiin.

Sivulle päätynyt verkonkäyttäjä täyttää lyhyen kyselyn ”lahjakortin” käyttötavoista, minkä jälkeen hänen kerrotaan voittaneen sellaisen. Tämän jälkeen pyydetään yhteys- ja maksutietoja sekä yhden euron maksusuoritusta.

Verkkosivun ylä- ja alalaitaan on piilotettu huomaamaton teksti, jossa lomakkeen täyttäjän kerrotaan sitoutuvan 39 euroa 15 päivässä maksavan MyBabyDelivery-nimisen palvelun kuukausijäsenyyteen. Palvelu sanoo tarjoavansa pisteitä erilaisia ostotapahtumia varten. Käytännössä kuukausimaksuksi tulee 78 euroa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Huijaus on muodoltaan tyypillinen tilausansa ja noudattelee hyvin läheisesti samaa kaavaa, jolla on lähetetty viime aikoina viestejä myös HBO:n ja Lidlin nimissä. Samansuuntaista viestiä jaeltiin S-marketin nimissä myös joulukuussa. Silloin viestissä oli kuitenkin eri teksti.

S-ryhmän riskienhallintapäällikkö Mikko Koskinen sanoi joulukuussa Ilta-Sanomille, että kilpailut tai arvonnat eivät koskaan ole maksullisia, eikä niitä toteuteta puhelimitse. Asiakkaalle ei myöskään koskaan ehdoteta sopimusta, jonka allekirjoittamalla hän sitoutuu maksamaan tietyn summan vaikkapa kuukausittain.

Maksutietojensa luovuttamisessa verkkolomakkeilla kannattaa olla äärimmäisen varovainen. Mikäli uskot antaneesi vahingossa maksutietosi huijareille, lue toimintaohjeemme tilanteeseen.