Varo tätä viestiä: Suomalaisiin kohdistuva Facebook-huijaus johtaa maksulliseen tekstiviestiin

Julkaistu:

Nettihuijaukset
Facebookissa pyydetään apua väärennetyn profiilin turvin ja houkutellaan lähettämään tekstiviesti maksulliseen numeroon.
Suomalaisia Facebook-käyttäjiä lähestytään nettihuijauksella, jossa vastaanottajaa houkutellaan lähettämään tekstiviesti maksulliseen puhelinnumeroon.

Huijari lähestyy Facebook-käyttäjiä yksityisviestillä, jossa hän kertoo tarvitsevansa apua. Lähettäjä kertoo puhelimensa toiminnan olevan estetty, ja hänen tulisi saada operaattorilta pin-koodi liittymän avaamiseen. Viesti saattaa tulla tutun käyttäjän nimissä.

Vastaanottajaa pyydetään lähettämään ”operaattorille” tekstiviesti, jolla hän saisi pin-koodin avunpyytäjälle toimitettavaksi. Viesti tulisi lähettää numeroon 17217, ja sen sisällön pitää olla sana PASS.

Facebook-viestin saanut Ilta-Sanomien lukija kertoo tekstiviestin menevän ranskalaiselle Hipay Mobile -maksuvälitysyhtiölle. Viestin hinnaksi tulee 10 euroa, joka laskutetaan puhelinlaskussa.

Huijauksen takana olevasta varsinaisesta tahosta ei ole tietoa. Viesti on kuitenkin kirjoitettu siinä määrin ontuvalla suomella, että se saattaa olla koneellisesti käännetty. IS:n haastatteleman Facebook-käyttäjän mukaan kohteeksi vaikuttaisi valikoituvan Facebookin osto- ja myyntipalstojen käyttäjiä.

Kaksi IS:n lukijaa kertoo lähestyjän olleen mitä ilmeisimmin valeprofiili, joka on varastanut toisen Facebook-käyttäjän identiteetin. Valeprofiili on myös pyytänyt identiteettivarkautensa kohteen kavereita omiksi kavereikseen Facebookissa.

Kaverilistan piilottaminen Facebookissa lisää palvelun käytön turvallisuutta merkittävästi, sillä mahdollisen identiteettivarkauden tekijä ei pysty tällöin lähestymään uhrinsa Facebook-kavereita väärän henkilöllisyyden turvin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt