Tietoturva

Saitko oudon viestin? Näin tunnistat vaaran merkit

Julkaistu: , Päivitetty:

Huijausviestit yleistyvät teksti- ja WhatsApp-viesteissä, sillä salaisistakin puhelinnumeroista on tullut kauppatavaraa. Keräsimme ohjeet niiltä suojautumiseen.


Suomalaisia on lähestytty viime päivien aikana tekstiviesteillä, joissa lupaillaan arpajaisvoittoa ja pyydetään yhteydenottoa viestissä annettuun osoitteeseen. Huijauksen jakelu on ollut ilmeisen laajaa, sillä Viestintävirasto varoitti asiasta.

Tähän asti suurin osa huijauksista on tapahtunut sähköpostitse, ja useimmat suomalaiset ovat oppineet painamaan delete-nappulaa automaattisesti. Enää tämä ei kuitenkaan riitä suojautumiskeinoksi. Laajamittaiset tekstiviestihuijaukset ovat tulleet jäädäkseen, ja tämän niiden kanssa on opittava elämään.

Osa huijauskampanjoista on laajoja, kuten nyt nähty. Aiemmin ihmisten tietoja on yritetty kalastella muun muassa Suomen Asiakastiedon, Postin sekä Matkahuollon nimissä, minkä lisäksi pankkitunnuksia on kalasteltu "erääntymässä olevalla maksulla" säikyttelevällä tekstiviestillä.

Tekstiviestien ohella on nähty myös samalla tavalla suoraan puhelimeen tulevia WhatsApp-huijausviestejä. Niillä on yritetty markkinoida muun muassa nettipalvelujen kuukausimaksullisia jäsenyyksiä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Huijauksia myös salaisiin numeroihin

Monia on hämmästyttänyt, miten salaisetkin puhelinnumerot ovat päätyneet huijareille. Puhelinnumerot ovat verkon hämärämiesten kauppatavaraa. Todennäköisin vastaus on, että huijarit ovat ostaneet listan suomalaisista puhelinnumeroista.

Numerot voivat päätyä verkkokonnien listoille tuttujen kautta. Joissakin Android-ilmaissovelluksissa on markkinointikomponentteja, jotka kopioivat laitteen puhelinmuistion ja lähettävät sen ohjelman tekijöille, sanoi F-Securen vanhempi tietoturvatutkija Jarno Niemelä viimevuotisen WhatsApp-huijauskampanjan yhteydessä.

Vastaavanlainen yhteystietojen varastaminen on mahdollista Windows-haittaohjelmilla.

Suojautumiskeinoja tekstiviesti- ja WhatsApp-huijauksilta on käytännössä suhteellisen vähän. Puhelinnumeroiden estäminen ei auta, sillä tekstiviestit lähetetään prepaid-liittymistä ja seuraavassa kampanjassa ne tulevat eri numeroista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vaaran merkkejä

Paras keino on olla kriittinen puhelimeen tulevien viestien suhteen. On olemassa liuta kysymyksiä, jotka auttavat suojautumisessa. Kyllä-vastaukset seuraaviin kysymyksiin ovat vaaran merkkejä:

1. Onko viesti englantia tai kömpelöä suomea? Pieni kielialue suojaa vielä jonkin verran, joten kiinnitä huomiota viestin kieleen. Vastaavasti hyvä kieli ei kuitenkaan ole tae viestin luotettavuudesta, sillä myös hyvällä suomella tehtyjä huijauksia on nähty.

2. Kehotetaanko viestissä ryhtymään toimenpiteisiin? Väitetäänkö laskun olevan erääntymässä, verkkokauppaostoksen lähteneen postiin tai paketin odottavan noudettavissa? Ällistyneet ja säikähtäneet ihmiset tekevät virheitä.

3. Pitääkö klikata viestissä olevaa nettilinkkiä? Jos sinun on vierailtava verkkosivuilla, sinne kannattaa siirtyä näppäilemällä osoite selaimeen.

4. Onko tahon nimi melkein oikein kirjoitettu? Aiemmin on nähty viestejä lähettäjältä kuten "matkahuotlo" tai "Live Posti 1". Eräs verkkorikollisten suosima keino on korjata O-kirjain numerolla 0 ja pieni l-kirjain isolla I-kirjaimella.

Jos päädyt tietojasi kysyvälle verkkosivulle, kokeile syöttää ensin tekaistut tunnukset tai olemattomat yhteystiedot. Jos ne kelpaavat, on sivu suurella todennäköisyydellä huijaus.

Kommentit

    Näytä lisää