No nyt! Facebookin mainoskoura tavoittaa kaikki

Julkaistu:

Facebook alkaa esittää mainoksia niillekin internetin käyttäjille, jotka ovat visusti pysytelleet palvelun ulkopuolella.


Yli miljardin käyttäjän Facebook kertoi blogissa laajentavansa mainosverkostoaan. Muutos koskee Facebook Audience Networkia, joka on esittänyt Facebook-käyttäjille kohdennettuja mainoksia myös palvelun ulkopuolisilla verkkosivuilla.

Mainontaan on voinut törmätä Facebookin kumppanien, julkaisijoiden ja kehittäjien, verkkosivuilla.

– Nyt laajennamme Audience Networkia niin, että julkaisijat ja kehittäjät voivat näyttää parempia mainoksia kaikille – mukaan lukien ne, jotka eivät käytä tai eivät ole kytkeytyneenä Facebookiin, yhtiö kirjoittaa.

Asiasta uutisoivan The Vergen mukaan Facebook aikoo käyttää evästeitä, tykkää-nappeja ja muita ulkopuolisiin verkkosivustoihin upotettuja lisäosia seuratakseen niin käyttäjiä kuin ei-käyttäjiä. Yhteisöpalvelu alkoi esittää uutisnauhansa kärjessä Euroopassa ilmoitusta evästeiden muuttuvasta käytöstään.

Uutisessa on tuttu maku. Se johtuu siitä, että Facebookin oletetuista pyrkimyksistä seurata ei-käyttäjiä on ennenkin noussut polemiikkia.

Viime vuonna belgialainen tutkimus katsoi Facebookin rikkovan lakia voidessaan seurata uloskirjautuneen käyttäjän, mutta myös kokonaan palvelusta erillään olevien ihmisten verkkoselailua, jos he joskus ovat vierailleet sen verkkosivuilla.

Facebook kuittasi belgialaisraportin väittämällä, että kyseessä oli ohjelmistovirhe.

Nyt laajentuvasta mainonnasta on mahdollista sanoutua irti sekä Facebookin sisällä että sen ulkopuolella. Ne, jotka eivät käytä Facebookia, voivat kieltäytyä mainonnasta European Interactive Digital Advertising Alliancen verkkopalvelussa.

Kommentit

    Näytä lisää