Tietoturva

Tuhannen ihmisen taakka: 780 miljoonaa pahaa mainosta

Julkaistu:

Googlen rahakirstua täyttävä mainosbisnes ei ole pelkkää juhlaa. Sen nurjalla puolella paiskitaan tosissaan töitä kuonan karsimiseksi.
Internet-yhtiö Google kertoi lukuja pahojen mainosten torjumisesta. Googlella on tuhannen ihmisen tiimi, joka on omistautunut tähän tehtävään tietokoneiden ja automaation avulla.

Yhtiön mukaan viime vuonna se torjui yli 780 miljoonaa mainosta, jotka tulkittiin tavalla tai toisella haitallisiksi. Joko ne tarjosivat haittaohjelmia tai sitten ne ohjasivat väärennettyjen tuotteiden pariin. Tai sitten ne oli suunniteltu kalastelemaan ihmisten henkilökohtaisia tietoja.

Google hahmottaa lukua blogissaan. Jos jokaista torjuttua mainosta katsoisi sekunnin, kaikkien katsomiseen kuluisi melkein 25 vuotta.

Google erittelee tarkemmin, kuinka paljon se torjui mitäkin mainostyyppejä. 12,5 miljoonaa mainosta koski lääkkeitä, kun taas klikkihuijauksia torjuttiin yli 17 miljoonaa kappaletta. Näillä tarkoitetaan mainoksia, jotka juksaavat uhrin vuorovaikutukseen. Ne voivat näyttää esimerkiksi tietokoneen antamilta järjestelmävaroituksilta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Alkaneena vuonna Google lupaa puuttua entistä tiukemmin muun muassa dieettimainoksiin rajoittaen sitä, mitä voidaan mainostaa tehokkaana laihdutuskeinona.

Kaikkia haitallisia mainoksia Google ei pysty torjumaan ennen kuin ne esitetään käyttäjille.

Kommentit

    Näytä lisää