Tietoturva

Ilmaista lounasta ei ollutkaan: Virustutka hamuaa käyttäjän tietoja

Julkaistu: , Päivitetty:

Käyttäjätietojen keruu tuli selväksi, kun AVG yksinkertaisti käyttöehtonsa.


Suositun ilmaisen virustutkan AVG Antivirus Free -käyttäjien selailuhistoriaa ja nettihakuja voidaan myydä eteenpäin, kertoo Wired UK.

Virustutkan uusittujen käyttäjäehtojen mukaan ohjelman käyttäjien ”ei-henkilökohtaisten tietojen” myyminen eteenpäin kolmansille osapuolille – käytännössä mainostajille – on mahdollista. Yhtiön mukaan tietoja ei yhdistetä yksittäisiin käyttäjiin.

Uusi sanamuotoilu astuu voimaan 15. lokakuuta.

Asiasta tekee hämmästyttävän se, että yhtiön mukaan surffaustietojen myyminen on ollut mahdollista jo ennenkin. Sen mukaan asian sanamuotoilu on ollut vain aikaisemmin erilainen. Yhtiö siirtyi hiljattain yksinkertaistettuihin yhden sivun käyttöehtoihin, minkä myötä asia kävi ilmi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Wiredille asiaa kommentoineen, muun muassa käyttäjänsä surffauksen anonymisoivaa verkkoselainta tuottavan Think Privacyn toimitusjohtaja Alexander Hanff nimitti AVG Antivirus Freetä suoraan vakoiluohjelmaksi.

Hanffin mukaan asiasta tekee vaarallisen se, että tietoturvaohjelmat toimivat tietokoneissa erityisen suurilla oikeuksilla. Hän kehotti ihmisiä poistamaan ohjelman tietokoneistaan.

AVG:n edustaja kommentoi Wiredille, että ilmaisohjelman tiedonkeruu on mahdollista ottaa pois päältä ohjelman asetuksista. Hän myös totesi, ettei käyttäjiltä kerättyjä tietoja ole toistaiseksi hyödynnetty, mutta jatkossa näin saatetaan tehdä.

AVG Antiviruksella on yhtiön ilmoituksen mukaan yli 200 miljoonaa käyttäjää.

AVG oikeuttaa toimintaansa muistuttamalla verkkosivuillaan, että useimmat tuotteet ja verkkosivut keräävät käyttäjistään tietoja.

Kommentit

    Näytä lisää