Lepsuilu asiakkaiden tietoturvassa muuttuu kalliimmaksi

Julkaistu: , Päivitetty:

Yhdysvalloissa ei ole selkeää digitaaliseen tietoturvaan liittyvää lainsäädäntöä, kuten ei useissa muissakaan maissa. Liittovaltion kauppakomissio ottanut itselleen kuluttajien tietoturvan valvojan roolin, ja se sai sille juuri vetoomusoikeuden hyväksynnän.


Yhdysvaltain liittovaltion vetoomusoikeus vahvisti maanantaina, että Federal Trade Commission (FTC), liittovaltion kauppakomissio, saa nostaa oikeusjuttuja sellaisia yrityksiä vastaan, jotka eivät suojele kunnolla asiakastietojaan.

FTC haastoi vuonna 2012 oikeuteen hotelliketjuja operoivan Wyndham Worldwide -yhtiön sen jälkeen, kun yritys oli menettänyt vuosina 2008 ja 2009 kolmessa eri tietomurrossa 619 000 kuluttajan tiedot. Kaapattujen tietojen avulla tehtiin veloituksia ainakin 10,6 miljoonan dollarin arvosta.

Wyndham yritti kiistää FTC:n oikeuden nostaa kannetta kuluttajien puolesta, mutta sekä piirituomioistuin että nyt myös vetoomustuomioistuin hylkäsivät hotelliketjun valituksen.

Wyndham operoi halpoja ja keskihintaisia hotelliketjuja kuten Days Inn, Howard Johnson, Ramada, Super 8 ja Travelodge.

Tuomari Thomas Ambro torjui Wyndhamin väitteen siitä, että kanteen hyväksyminen johtaisi FTC:n valvomaan hotellihuoneiden ovien lukkoja ja nostamaan kanteita sellaisia supermarketteja vastaan, jotka eivät siivoa pois banaaninkuoria.

– Jos Wyndham olisi supermarketti, joka jättäisi niin paljon banaaninkuoria lojumaan lattioille, että 619 000 asiakasta liukastuu niihin, sille tuskin pitäisi antaa koskemattomuutta syytteitä vastaan, Ambro kirjoitti.

Kommentit

    Näytä lisää