Suojatumpaa surffausta: Uusi tekniikka estää seurantaa

Verkon Do no track -standardista on tekeillä uusi versio.

Esimerkiksi Googlen Chromessa nykyinen Do not track -valinta löytyy lisäasetuksista. Se ei ole oletusarvoisesti päällä.

5.8.2015 16:42

Digitaalinen kansalaisjärjestö EFF (Electronic Frontier Foundation) kehittää uutta versiota internet-käyttäjien yksityisyyttä suojaavasta Do not track -standardista.

Mukana hankkeessa ovat muun muassa ohjelmistoyhtiö Disconnect sekä anonyymi hakukone DuckDuckGo.

Isoimmat nykyselaimet tukevat laajasti Do not track -standardia. Teknisesti ottaen kyseessä on http-otsikkokenttä, joka esittää pyynnön siitä, että surffaajan liikkeitä verkkosivulta toiselle ei seurattaisi. Käyttäjien surffaamisen seuranta näkyy muun muassa mainoksina, jotka perustuvat aikaisempiin sivuvierailuihin.

Kyseessä on opt in -toiminto, eli käyttäjän on napsautettava se itse selaimen asetuksista päälle. Myös uusi versio perustuu samaan valintamalliin.

Asiasta kirjoittaneen The Vergen mukaan nykystandardin ongelmiin kuuluu se, että sen noudattaminen perustuu pitkälti vapaaehtoisuuteen. Moni verkkosivusto ei sitä tue, eikä myöskään ole täysin selvää, miten verkkosivuston pitäisi toimia pyynnön saadessaan.

Mainostajien intressit verkossa ovet menossa koko ajan surffaajia enemmän yksilöivään suuntaan. Selaimeensa Google-tunnuksillaan sisäänkirjautuneet käyttäjät näkevät Googlen heille räätälöimiä mainoksia, ja Microsoft on sisällyttänyt uuteen Windows 10:een käyttäjän yksilöivän mainontatunnuksen käyttämisen oletusasetukseksi.

EFF korostaa uuden Do not track -standardin pyrkimään kompromissiin yksityisyyden ja nettimainosten välillä. Sen tarkoitus ei ole estää tai piilottaa mainontaa ja siten vahingoittaa mainontaan perustuvia bisnesmalleja. Sen sijaan sen tarkoitus on estää käyttäjien seuranta mainostarkoituksessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?