Tekikö Microsoft pahan virheen Windows 10:ssä?

Julkaistu: , Päivitetty:

Microsoftin tapa kaventaa käyttäjien yksityisyyttä Windows 10:ssä on alkanut herättää vahvoja reaktioita. Tekikö Microsoft virheen?
Microsoftin uusi Windows 10 -käyttöjärjestelmä tarkkailee käyttäjänsä kirjoittamaa tekstiä, lähettää tietokoneen käyttötietoja Microsoftille ja tallentaa wifi-verkkojen salasanat Microsoftin palvelimille.

Muun muassa nämä asetukset ovat oletusarvoisesti päällä, kun Windows 10 asennetaan. Peruskäyttäjän on vaikea muuttaa asetuksia myöhemmin Windowsin valikkojen syövereistä.

Windowsiin on tuotu myös muita aiemmin vain mobiilimaailmasta tuttuja ilmiöitä. Näitä ovat muun muassa käyttäjälle kohdennettu mainonta sekä pelinsisäiset lisäostokset pakkomainosten vaihtoehtona muun muassa perinteisessä Windowsin Pasianssissa.

Asiasta on kirjoitettu jo laajalti it-lehdistössä, mutta myös valtamedia on heräämässä käyttäjien tietosuojan kaventamiseen.

Ulkomailla on herättänyt närää myös digiavustaja Cortanan tiedonjano. Microsoftin vastine Applen Sirille hyödyntää muun muassa käyttäjän osoitekirjaa, kalenteria ja soittohistoriaa oppiakseen käyttäjänsä tavat.

Cortana ei ole käytössä suomenkielisissä Windowseissa.

Käyttäjän tiedot ovat kauppatavaraa

Sanomalehti The Guardianin mukaan Microsoftia on kritisoitu rankasti siitä, että Microsoft ei ole tehnyt toimintaansa näkyväksi. Yhtiö uudisti hiljattain käyttöehtonsa, mutta niiden sekä moniin Windows-valikoihin jakautuvien asetusten välille on vaikea vetää yhteyksiä. Lisäksi harva käytännössä lukenee 45-sivuisen tietosuojalausekkeen.

Digitaalisten oikeuksien puolestapuhujajärjestö EDRi puki asian kesäkuussa sanoiksi näin:

Microsoft periaatteessa varaa itselleen hyvin laajat oikeudet kerätä kaiken, mitä teet, sanot ja kirjoitat laitteillasi myydäkseen kohdennettua mainontaa tai myydäkseen tietojasi kolmansille osapuolille.

Ylelle asiaa kommentoineen kansanedustaja Jyrki Kasvin (vihr.) mukaan Euroopalta puuttuvat pelisäännöt siitä, miten suhtautua amerikkalaisesta yritys- ja lakikulttuurista kumpuaviin hyvin laajoihin ja sitoviin sopimuksiin.

– Tässä oikeasti tarvittaisiin Euroopan tasoista säätelyä siitä, millaisia käyttäjäsopimukset saavat olla, ja kuinka sitovia ne voivat olla. Tästä meiltä oikeastaan puuttuvat pelisäännöt kokonaan, Kasvi sanoi Ylelle.

Käyttöjärjestelmävalmistajista Googlen palvelujen käyttäjät ovat tottuneet siihen, että Google lukee heidän sähköpostinsa ja käyttää käyttäjiensä tietoja kohdentaakseen mainontaa. Yhtiön liiketoimintamalli on perustunut siihen, että asiakkaat ovat maksaneet tuotteiden käytöstä yksityisyydellään.

Apple sen sijaan on veloittanut tuotteistaan, mutta varjellut käyttäjiensä tietoja verrattain hyvin. Microsoft saattaa olla nyt valitsemassa tietä, jossa se yrittää molempia: Pitää ohjelmistotuotteensa maksullisina, mutta samalla mainostaa ja tehdä lisämyyntiä niiden sisällä.

Nähtäväksi jää, miten Microsoft reagoi asiaan. Paineen alla yhtiö voi joutua tarkistamaan tietosuojaehtojaan tai muuttamaan oletusarvoisesti päällä olevia asetuksia. On myös mahdollista, että Microsoft ei tee mitään. Yhtiön päätös asentaa oma Edge-selaimensa oletusselaimeksi Windows 10:ssä aikaisemmista selainvalinnoista piittaamatta osoittaa, että yhtiö voi olla valmis kokeilemaan rajojaan.

Kommentit

    Näytä lisää