Tietoturva

Törmäsitkö Nordea-arvontaan? Sitten sinulla on isompiakin ongelmia

Julkaistu: , Päivitetty:

Nordean nimissä näkyvä arvonta tai asiakaskysely on merkki siitä, että mainosohjelma on saastuttanut tietokoneen.
Nordea joutuu varoittamaan asiakkaitaan muistakin tietoturvaongelmista kuin haitallisista sähköposteista, joissa puhutaan verkkopankin olemattomasta päivityksestä.

Pankin maanantaisen tiedotteen mukaan Nordean nimissä liikkuu asiakaskyselyitä tai arvontoja, joita eri asiakkaat ovat viime päivinä kohdanneet. Ne eivät ole peräisin Nordealta ja niihin ei pidä vastata.

Kysely ilmaantuu, jos asiakkaan tietokoneella on eräänlainen mainoshaittaohjelma (adware), joka lisää edellä mainitut kyselyt ja arvonnat asiakkaan käyttämiin verkkosivuihin. Mainoshaittaohjelma on saattanut asentua tietokoneelle myös jonkin ilmaisohjelman kylkiäisenä, Nordea selvittää.

Tässä tilanteessa käytetty verkkoselain tulee poistaa ja asentaa uudelleen, jotta mahdollisista haitallisista lisäosista pääsee eroon. Tietokoneella tulee myös ajaa virustarkastus.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kyseiset mainosohjelmat pyrkivät muun muassa anastamaan asiakkaiden henkilökohtaisia tietoja, pankkitunnuksia tai luottokorttitietoja naamioitumalla erilaisten tunnettujen brändien alle.

Kommentit

    Näytä lisää