Googlesta tehtiin formulapomon seksikuvien vartija Saksassakin

Formula ykkösten entinen johtaja Max Mosley onnistui saamaan saksalaiselta tuomioistuimelta määräyksen, jonka mukaan hakukoneyhtiö Googlen on estettävä Mosleyn seksiorgiakuvien näyttäminen.

News of the Worldin Mosley -paljastus oli aikoinaan Googlen hakutulosten kärjessä.

27.1.2014 7:40 | Päivitetty 27.1.2014 8:27

Hampurilainen tuomioistuin myönsi, ettei Google ole ottanut Max Mosley -kuvia, mutta piti sitä niiden levittäjänä, uutisoi muun muassa The Independent.

Kaksi kuukautta sitten Mosleyn sai vastaavan päätöksen Ranskassa. Google ilmoitti valittavansa päätöksistä.

Tapauksella on periaatteellista merkitystä.

Kaikki osapuolet ovat yhtä mieltä siitä, että Rupert Murchdocin lehti-imperiumiin kuulunen News of the World -lehden vuonna 2008 laittomasti julkaisemat kuvat loukkaavat Mosleyn yksityisyyttä.  Hän on kampanjoinut aktiivisesti sekä oikeuslaitoksissa että mediassa kuvien levityksen tukahduttamiseksi.

Mosley myöntää osallistuneensa sadomasokistiseen seksisessioon viiden prostituoidun kanssa ja maksaneensa kullekin2 500 puntaa, mutta kiistää ehdottomasti sen, että tilaisuus olisi mitenkään liittynyt natsismiin, kuten News of the World -lehti oli otsikoinut kuvat.

Saksalaisen ja ranskalaisen tuomioistuimen päätöksissä Google pannaan vastaamaan internetin sisällön valvonnasta. Google on kyllä halukas poistamaan linkkejä, jos poistamisesta esitetään asianmukainen pyyntö.

Google, joka syyskuussa kertoi pyynnöstä poistaneensa satoja sivuja Mosley-sisältöä, sanoo, että saksalaisoikeuden päätöksen voi viedä tilanteeseen, jossa internetpalvelujen tarjoajat joutuvat valvomaan tallentamansa ja välittämänsä sisällön pienintäkin osasta.

Toisessa, julkisuuden henkilöiden yksityisyyden suojaan liittyvässä jutussa Euroopan ihmisoikeustuomioistuin EIT antoi tammikuun puolivälissä päätöksen, joka näyttää laajentavan yksityisyyden suojaa sananvapauden kustannuksella.

EIT piti voimassa Susan Ruususen ja kustantaja Kari Ojalan saamat nimelliset sakot kirjasta Pääministerin morsian. Siinä Ruusunen kuvasi elämäänsä pääministeri Matti Vanhasen kanssa. Ruususen mukaan hänellä oli oikeus kirjoittaa omista kokemuksistaan.

Vuonna 2007 julkaistusta kirjasta Ruususelle määrättiin hovi- ja korkeimmassa oikeudessa  20 päiväsakkoa vuonna 2010. EIT:n päätöksestä kirjoitti muun muassa Ilta-Sanomat.

Aikaisemmin EIT on on antanut Suomelle 17 langettavaa päätöstä sananvapauden loukkaamisesta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?