Tietoturva

Facebook haluaa sinusta lisää tietoja: Hiiren liikkeet seurantaan

Julkaistu: , Päivitetty:

Facebook-mainonnan tehokkuudesta on esitetty toistuvasti epäilyksiä. Yhtiö ei näistä masennu, vaan pujottaa uutta matoa koukkuun. Se tutkii, kuinka pystyisi entistä tarkemmin seuraamaan käyttäjiensä tekemisiä.


Facebookin pääanalyytikko Ken Rudin on kertonut, että yhtiössä tutkitaan menetelmiä, joilla pystytään entistä tarkemmin seuraamaan käyttäjien toimintaa. Kursorin liikkeitä sivulla seuraamalla uskotaan saatavan yhä tarkempaa tietoa kunkin käyttäjän kiinnostuksen kohteista.

Kerättyjä tietoja voidaan käyttää mainonnan tarkempaan kohdentamiseen. Tällä hetkellä käyttäjäprofiilien rakentamiseen käytetään esimerkiksi tykkäyksiä, mutta kursorin liikkeiden seuraaminen nostaa seurannan uudelle tasolle.

Rudinin mukaan tehokkaamman seurantamenetelmän käyttöönotosta ei ole vielä tehty päätöksiä, kertoo Wall Street Journal. Niiden aika tulee lähikuukausina. WSJ toteaa, ettei näin tarkka seuranta ole Facebookin oma idea, sillä esimerkiksi netissä toimiva kuvituskuvien kauppapaikka Shutterstock on hyvin perillä käyttäjien kaikista toimista sivullaan.

Kommentit

    Näytä lisää