Huijausviestit pysyvät Nokian kiusana vuodesta toiseen - Tietoturva - Ilta-Sanomat

Nokia-huijaukset eivät suostu kuolemaan: "Resurssimme ovat rajalliset"

Nyt ei puhuta Lumioista tai edes Microsoftista, vaan vuodesta toiseen vellovista verkkohuijauksista, jotka käyttävät surutta hyväksi suomalaisyhtiön nimeä.

8.8.2013 6:02 | Päivitetty 8.8.2013 9:11

Kyberrikolliset käyttävät matkapuhelinyhtiö Nokiaa jälleen houkuttimenaan. Digitoday uutisoi eilen, että Nokian nimissä levitetään viestiä, jossa ihmisiä houkutellaan arpajaisvoitoilla. Tosiasiassa kyse on huijauksesta.

Nokian mukaan tapaus kertoo siitä, että se ja moni muu suuryritys joutuu alati rikollisten työkaluiksi.

– Näitä viestejä pyörii aika säännöllisesti, ja pyrimme tietenkin ohjeistamaan ihmisiä, miten tulisi toimia, jos he tällaiseen törmäävät. Ilmoitamme viesteistä myös corporate security -yksikölle, mutta resurssimme ovat tutkimusten suhteen rajalliset, Tomi Kuuppelomäki Nokian viestinnästä tunnustaa.

Kyseessäetukäteismaksuhuijaus

Viestintäviraston tietoturvayksiköstä Cert-fi:stä kerrotaan, että vaikka kyseinen huijauskampanja lienee ollut käynnissä pidemmän aikaa, viime viikon aikana siitä on näyttänyt virinneen vilkkaammin keskustelua. Huijauksista ei ole valitettu Cert-fi:lle.

– Huijareiden alkuperästä ei ole mitään varmuutta. Yleisesti ottaen jotain brändiä käyttävät huijausviestit ovat etukäteismaksuhuijauksia (advance fee fraud), Cert-fi:n asiantuntija Mikko Halin sanoo.

– Toisin sanoen huijarit luottavat siihen, että ihmiset suostuvat maksamaan erilaisia käsittelykuluja, vero- ja tullimaksuja tai muita veloituksia siinä toivossa, että pääsevät tämän jälkeen käsiksi isoon voittopottiin, Halin selittää juonen juurta.

Tyypillisesti maksusummat ovat aluksi pieniä, mutta kasvavat sitä mukaa, kun huijarit vakuuttuvat kohteen herkkäuskoisuudesta.

Mitä Nokia-huijaukseen vastaavalle sitten käytännössä tapahtuu? Halinin mukaan uhri saa todennäköisesti ensin viestin, joka syventää huijausta pyytämällä käyttäjän pankkiyhteystietoja.

– Jossain vaiheessa keskustelua huijarit nostavat esiin erilaisia maksamiseen liittyviä vaikeuksia, ja rahan pyytäminen alkaa.

Muitakin tietoja saatetaan udella, kuten vaikkapa pin-koodeja, luottokorttinumeroita ja tunnuksia eri palveluihin. Yleensä rikolliset pyrkivät kuitenkin vain nyhtämään uhrilta mahdollisimman paljon rahaa.

Suurin osatajuaa

Nokian Tomi Kuuppelomäen mukaan matkapuhelinyhtiön nimeä käyttävien huijausten määrä ei vaikuttaisi olevan kasvussa. Hänen mukaansa suurin osa ihmisistä hoksaa huijauksen.

– Meidän tietoomme tulevat viestit ovat englanninkielisiä, ja viestien alkuperämaa vaihtelee. Suurin osa viestin saajista ymmärtää kyseessä olevan huijausviesti, mutta pyrimme kuitenkin ohjeistamaan kuluttajia olemaan vastaamatta viesteihin niitä saadessaan, Kuuppelomäki sanoo.

Samantapainen huijauskampanja levisi esimerkiksi loppuvuonna 2011. Silloin muun muassa Ilta-Sanomat kirjoitti viesteistä, joissa mainostettiin Nokian nimissä tietovisailua. Uhreja houkuteltiin 150 000 dollarin pääpalkinnolla.

Viestit lähetettiin tuolloin sähköpostitse. Vähän aikaisemmin Nokiaa käytettiin täkynä samankaltaisessa tekstiviestihuijauksessa.

Pitkäperinne

Ongelmalla on vuosien perinteet. Esimerkiksi vuonna 2008 suomalaiset alkoivat saada englanninkielisiä tekstiviestejä, joissa viestin saajan väitettiin voittaneen Nokian arvonnassa. Tuolloin matkapuhelimeen saapuvat huijaukset olivat vielä tuore ilmiö.

Nokia-huijauksia löytyy toki kauempaakin historiasta. Vuonna 2005 kiertokirje lupaili ilmaista Nokian matkapuhelinta. Kirje piti lähettää edelleen muun muassa Anna-nimiselle henkilölle, jonka väitettiin valheellisesti työskentelevän Nokialla.

Nokian virallisessa blogissa huijauskampanjoita on listattu tasaisesti kerran vuodessa, eli huijaukset ovat toistuvia.

Se, että Nokian viimeisin varoitus on julkaistu myös suomeksi, ei merkitse suoraan, että uusimpiin huijauksiin on törmätty Suomessa. Syy varoitukseen on luultavasti yksinkertaisesti se, että Nokia on suomalainen yhtiö.

Nokia kehottaa ihmisiä olemaan yhteydessä paikallisiin viranomaisiin ja omaan rahalaitokseensa, jos he ovat erehdyksessä toimittaneet henkilö- tai tilitietojaan viestien lähettäjille.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?